Hvordan kan digital varebestilling hjelpe meg å spare tid og effektivisere driften?

I dag digitaliseres byggebransjen, men fremdeles er det mange som sverger til manuelle prosesser og gammeldags varebestilling. De aller fleste varebestillinger til et prosjekt skjer derfor via telefon eller e-post. Dette er tidkrevende og bryter den digitale verdikjeden. I tillegg fører slike bestillinger ofte til forsinkelser i leveranser, feilbestillinger, svinn, flytting av materialer og leting på byggeplass. Dette kan vi unngå med digital varebestilling, som isteden kan hjelpe meg å spare tid og effektivisere driften.

Unngå misforståelser og få bedre tid til faglige råd

Med digital varebestilling sendes materialebestillingen direkte fra Holtes programvare til byggevarehuset, som deretter sender en elektronisk bekreftelse tilbake. Når du som bestiller mottar bekreftelsen, må denne gjennomgås og eventuelle justeringer godkjennes. Ved å kommunisere digitalt direkte i din dataløsning, unngås misforståelser og proffselgerne hos byggevarehuset kan fokusere på kvalitet samt det å hjelpe deg som kunde med å gjøre riktige valg av byggevarer. Når noen isteden ringer inn en bestilling på gamlemåten, må proffselgeren bruke tid på å skrive ned bestillingen istedenfor å være rådgiver og veileder.

Individuelle tilpasninger er enkelt å løse

Digital bestilling gir begge parter bedre oversikt, både over bestilling og levering. Etter mottak gjennomgås bestillingen og kontrolleres mot lagerbeholdning og leveringstid. Byggevarehuset bekrefter bestillingen digitalt tilbake til kunden, og kan legge til kommentarer eller erstatningsvarer dersom noe f.eks. må endres eller ikke befinner seg på lager. Notater kan også gjøres digitalt, dersom det trengs nødvendige instrukser fra kunden for eksempel for levering på byggeplass. Trenger du å etterbestille en vare, gjør du dette enkelt med f.eks. å skanne en tom forpakning i appen Holte Flyt, så får du opp alle detaljer og kan utføre bestillingen med et tastetrykk.

Digital eller skannet pakkseddel

Når bestillingen og framdriftsplanen er godkjent og leveringsdato nærmer seg, er det varehusets ansvar å levere byggevarene på byggeplass til avtalt tid. Sjåføren som kommer med varene har med pakkseddel, enten digitalt eller på papir. Nå kan du som har bestilt varene skanne pakkseddelen med din mobil, og få full oversikt over samtlige varer som leveransen inneholder og hva som befinner seg hvor.

Sparer Norge for enorme kostnader tilknyttet byggefeil

For å nå målet må det tas i bruk verktøy som sikrer framtiden. Holte Varehandel er et slikt verktøy. Og når du i tillegg bruker kalkyleprogrammet SmartKalk, er det enda mer tid å spare. Du har kanskje lastet inn en BIM-modell fra arkitekten og allerede kalkulert hva bygget vil koste?  Da er det bare å klikke på «bestill» så er din bestilling sendt. Mindre manuell håndtering fører til færre feil. Beregninger viser at digital byggevarehandel kan spare Norge for minst 6 milliarder kroner i forsinkelser, uforutsette utgifter og byggefeil.

Digitalisering krever endring, og denne endringen skjer nå. Er du med?