Hvilke muligheter finnes for å lage sjekklister som fungerer?

Hvilke muligheter finnes for å lage sjekklister som fungerer?

Når du skal lage sjekklister til din bedrift, er det viktig å sette seg ned og tenke nøye igjennom hva som er viktig for dere at blir kontrollert. Er det første gangen du lager sjekklister, har du sannsynligvis en ganske stor jobb foran deg. Har du sjekklister du bruker i dag, er det kanskje på tide å revidere disse? Men uansett kan det aller først være lurt å kartlegge hvilke muligheter det finnes for å lage sjekklister som fungerer.

Fra papir til digital

Det er ingen ting i veien for å bruke sjekklister på papir. Men jobben blir mye enklere og ikke minst mer ryddig og oversiktlig om du velger å bruke en elektronisk sjekkliste. Du unngår papirer som blåser bort, blir fulle av flekker eller kanskje uleselige på grunn av dårlig håndskrift. Og ikke minst kan du enkelt gjøre små og store justeringer.

Bruk en ferdig sjekkliste?

Istedenfor å bruke masse tid på å lage en sjekkliste, kan det være mye tid å spare på å velge en ferdig sjekkliste. Slike som du blant annet finner i Holtes styringssystemer. I både HoltePortalen, Byggsafe Total og Fagtorget, finner du forslag til relevante sjekklister som igjen kan redigeres og skreddersys til din bedrifts behov. Holte styringssystemer inneholder også tomme sjekklistemaler som kan benyttes dersom man vil bygge opp sjekklisten med egne sjekkpunkter selv.

Ingen minimumskrav

Det finnes ingen minimumskrav til hvor omfattende innholdet i en sjekkliste bør være, så man står fritt til å bygge dem opp selv med det innholdet som er viktig for bedriften å kvalitetssikre. Mange ønsker likevel litt hjelp til akkurat denne jobben. Fagkonsulentene i Holte kan hjelpe deg med dette, gjennom vår tjeneste Sjekklisteoppsett. Her har du en dialog med oss, gjerne på telefon, hvor du forteller litt om hvordan dere jobber, og vi skreddersyr sammen en sjekkliste som du kan bruke i ditt arbeid.

Sporbarhet til prosjekt

Gjennom Holtes styringssystemer, får du via sjekklistene dine også sporbarhet både til prosjektet og produksjonsunderlag. Dette er en viktig faktor i kvalitetssikringsarbeidet, og gjør at du sparer mye tid hvis det blir nødvendig å finne tilbake til sjekkpunkter etter at prosjektet er avsluttet. Det er også enkelt å vise at du har ditt på det tørre, dersom myndighetene skulle banke på for å sjekke ståa hos nettopp din bedrift.

Sjekk ut mulighetene med digitale sjekklister fra Holte

Med digitale sjekklister fra Holte via HoltePortalen, kan du gjøre enkel registrering fra app på mobil eller nettbrett. Du slipper papirer og plasskrevende permer, og du og dine ansatte får en mer inspirerende og enkel, og ikke minst tidsbesparende måte å kvalitetssikre arbeidet deres på.