Kalkulerer enebolig på et kvarter!

Magnus Ingebretsen i Midt-Telemark Rør er storfornøyd JobOffice-bruker. I to og et halvt år brukte han et annet kjent dataprogram for rørleggere, men det var så komplisert at han fort kunne bruke en hel dag på å kalkulere en enebolig. Nå kalkulerer han en enebolig på et kvarter!

Etter at han investerte i bransjesystemet JobOffice i februar 2016, har verden blitt en annen for rørleggeren fra Telemark. – JobOffice har lettet hverdagen min noe vanvittig, sier Ingebretsen! – Som mange andre rørleggere, var jeg ikke alt for interessert i matematikk på skolen. Data var heller ikke blant mine sterkeste områder. Men jeg merket fort forskjellen da jeg byttet til JobOffice. Det er lett å skjønne at dette programmet er bygget opp av fagfolk, siden det funker akkurat slik vi rørleggere tenker. Med JobOffice sparer vi masse tid!

Måtte ansette en til!

Midt Telemark Rør holder til på Nordagutu. De er totalt tre ansatte. Til daglig jobber de i Telemark, helt sør til Kragerø, men også en del i Buskerud. Mange av oppdragene er nye eneboliger, men de har også en del rehabilitering samt industri. Med det forrige systemet ville Ingebretsen helst ikke regne anbud, fordi det var så tidkrevende. Men med kalkulasjonsmodulen i JobOffice regner han mange flere jobber og vinner stadig flere anbud. Dette har ført til en stor ordrereserve, og i januar i år måtte han ansette en rørlegger til for å få jobbene unna.

Fakturerer på stedet!

– Den tiden jeg tidligere brukte på fakturering kan jeg nå isteden bruke på å jobbe, forteller Ingebretsen. – Med JobOffice får jeg fakturert et par, tre ganger i uka. Tidligere måtte jeg legge inn alle varer manuelt. Jeg brukte derfor vanvittig mye tid på fakturering, en tid vi ikke fikk betalt for. Med JobOffice og PocketLink, lager de ansatte fakturaen på stedet når jobben er gjort, og alle deler blir lagt til. Det er en fordel for kunden også, som får full kontroll med at alt er korrekt. Vi får en signatur der og da, og det er ingen ting å lure på i etterkant. Min jobb blir da bare å legge inn rabattene og printe ut, samt å sende. Dette ordnes raskt med noen få tastetrykk.

Bedre likviditet – større inntjening

– Likviditeten i firmaet mitt er blitt mye bedre, takket være JobOffice og det at jeg får fakturert så ofte, forteller Ingebretsen Dette gir bedre inntjening. Jeg har full kontroll i JobOffice, både over hvem som har betalt og hvem som ikke har betalt. Jeg hadde nok det tidligere også, men nå er det blitt så mye mer lettvint å gå inn og sjekke.

Anbefaler JobOffice til andre

– Jeg anbefaler stadig JobOffice til andre, sier Ingebretsen. – Jeg synes faktisk at alle rørleggere burde ha det, i hvert fall de som driver i samme skala som meg. Da ville det bli riktige og jevne priser over hele markedet. Kunden vil kunne velge ut fra anbefaling og rykte, – hvem gjør den beste jobben? Det burde ikke være bare prisen som avgjør, siden altfor mange er med og dumper priser. Tilleggsregninger kommer da i etterkant, noe som er en uting. Det er slikt som ødelegger tilliten og skaper dårlig rykte for hele bransjen.

Umulig å tape penger!

– Med JobOffice er du på den sikre siden! Programmet regner et snitt som gjør at du ikke klarer å tape penger, samtidig som du bygger tillit ved å fakturere forhåndsprisen. Apropos tillit, så har jeg lyst til å nevne den gode dialogen jeg har med Holte som leverer JobOffice. Jeg har fått, og får stadig veldig god oppfølging derfra.

 

– Med JobOffice er det blitt morsommere å sitte på kontoret. Jeg kan sitte og snakke i telefonen samtidig som jeg kalkulerer. Jeg har også fått mer fritid. Jeg har forresten kalkulert et varmeanlegg i løpet av dette intervjuet. Det gjelder å utnytte tida!