ByggTeam på Elverum er i gang med digital byggevarehandel. I et halvt år har de vært med som pilotkunde for å teste ut digital varebestilling direkte fra kalkulasjonsprogrammet SmartKalk til Gausdal Landhandleri. Byggeleder Øystein Nordholm har bare lovord å komme med. - Dette funker så bra! Nå trenger vi bare flere leverandører til å bli med på ordningen, sier han.

ByggTeam på Elverum leverer Systemhus. De har 12 ansatte, og omsetter for 22 millioner kr. i året. De fleste oppdragene gjøres i Hamar-området, og det er både eneboliger, tomannsboliger og firemannsboliger de oppfører. Fra før av var de vant til å kalkulere boliger digitalt, og Øystein Nordholm forteller at det var veldig enkelt å bytte til SmartKalk da Systemhus valgte å gjøre dette sentralt. Etter et kurs i Oslo, fikk de en henvendelse fra sin leverandør Gausdal Landhandleri som lurte på om de ville være med på et prosjekt med elektronisk bestilling av byggevarer direkte fra SmartKalk. Dette syntes de hørtes spennende ut.

Flerbruk av kalkulasjon

- Etter møtet med Gausdal og Holte ble jeg veldig gira, sier Øystein. - Dette så virkelig interessant ut! Det er klart at når du sitter og gjør en kalkulasjon nøyaktig og riktig, så har du gjort en stor jobb allerede. Da er det jo dumt at den ikke kan brukes til noe mer enn å være grunnlag for prisen du skal gi. Her er SmartKalk genial! 

Import av BIM-fil til SmartKalk

I tillegg til at vi kalkulerer i SmartKalk, tegner vi også husene selv i et program som heter Revit. Disse to programmene snakker sammen, noe som innebærer at vi kan eksportere tegningene, inkludert alle mengder, fra Revit til SmartKalk. Deretter kan ordren eksporteres fra SmartKalk direkte til Gausdals elektroniske bestillings-system. - Jeg skjønte fort at her var det tid å spare! Jeg måtte bare gjøre en jobb med å bygge opp elementer tilpasset husene våre og den måten vi bygger på. Jeg brukte også litt tid på å legge inn Gausdals vareregister, men nå er alt på plass.

Logistikken deles opp i ti leveranser

- Det koster mer å flytte varer på byggeplassen enn å få dem kjørt ut, fastslår Øystein. - Derfor er det å få varer til riktig tid også pengebesparende. En stor del av forjobben vi har gjort har vært en sorteringsjobb. Det vi gjorde, var å gjennomgå alle elementene  og planlegge i hvilken fase ting skal leveres. Slik vi drifter våre byggeplasser, ble det logisk å dele byggeperioden inn i ti leveranser. 

- Ti faser funker for oss, og dette har vi lagt inn i SmartKalk. Når jeg har gjort en kalkulasjon og satt sammen fundament, vegger, tak,  etasjeskillere og alt som skal med, så gjenkjenner programmet elementene fra tegneprogrammet og sorterer ut hvilke elementer som skal leveres til hvilke faser. Slik unngår vi den store «suppa» med byggevarer som flyter rundt. 

Enkelt å bestille varer via SmartKalk!

Takket være SmartKalk, kan vår byggetegning snakke direkte med varebestillingen hos byggevareleverandøren.  Da blir det ekstra viktig at alt stemmer overens hele veien. Det er spennende. Ting endrer seg jo også underveis, både måten vi bygger på og produktene vi bruker. Det blir en dynamisk prosess som er viktig at vi er flinke til å oppdatere. 

LES OGSÅ: HØSTENS GLADNYHET FOR SMARTKALKBRUKERE

Raskt å gjøre endringer

Alle våre kataloghus er ferdig kalkulert i SmartKalk, som også er et unikt verktøy for å prise endringer. Når folk ønsker endringer på sin bolig, og det gjør jo de fleste, er det viktig at systemet er dynamisk. Etter at vi har justert tegningen, eksporteres denne til SmartKalk som rekalkulerer det opprinnelige kataloghuset. 


God nyhet 

- En nyhet i SmartKalk som er veldig bra, er funksjonen som gjør at både navn og romnummer blir med når vi eksporterer fra tegneprogrammet. Det gir en annen og mye bedre brukervennlighet å legge dette inn i et romskjema når jeg skal kalkulere innvendig kledning. Folk ønsker ofte å endre det de skal ha på gulv og vegger. Nå er det blitt veldig enkelt å endre – rom for rom. Det er bare å taste inn NOBB-nummer, så endrer kallkylen seg. Vi må jo selvsagt også ha en sidemannskontroll og gjennomgå underlaget før vi klikker på «bestill».   

Elektronisk ordrebekreftelse

- Så fort bestillingen er utført, mottar jeg en elektronisk ordrebekreftelse. Da vet jeg at alt er i orden, og at varene blir levert på rett sted og til rett tid. Skulle det være gjort endringer, får jeg god informasjon om det i SmartKalk.

Ser fram til flere digitale leverandører

- Mer enn halvparten av byggevarene kan bestilles online fra Gausdal Landhandleri, men enkelte bestillinger må fremdeles sendes på «gamlemåten», da f.eks. vindusleverandør ikke har elektronisk bestilling. Jeg håper å se flere leverandører slenge seg på det digitale i framtida. Firmaer som forhandler takstoler, dører, ventilasjon, isolasjon osv. Tidsforbruket for montering er med i SmartKalk likevel – så det ville gjøre bestillingen enda raskere og enklere.


- Gausdal vinner hele tiden litt på logistikken, bl.a. fordi vi kan levere tilbake om vi får for mye materialer – i hvert fall  uåpnede pakker. Det er bra for miljøet også!

FAKTA OM GAUSDAL-PROSJEKTET:

  • Vi i Holte jobber stadig med å finne nye muligheter for å effektivisere byggebransjen, og Gausdal-prosjektet er en veldig spennende del av et større prosjekt. 
  • Gjennom bruk av åpne standarder og samarbeidet mellom Gausdal Landhandleri og Holte har våre felles kunder mulighet til:​
    • Integrasjon med tilgang til ferdig rabatterte priser i SmartKalk
    • Sende bestillinger direkte fra SmartKalk til Gausdal Landhandleri med leveranseinndeling
    • Få ordrebekreftelse tilbake inn i SmartKalk med informasjon om eventuelle endringer
    • Pakkseddel med informasjon på varelinjenivå
    • Inngående kopi av faktura til bruk i prosjektøkonomi
    • Sende utgående elektronisk faktura