Frode Munkeby driver Buskerud Bygg AS. Dette profesjonelle tømrerfirmaet har doblet omsetningen årlig siden de startet opp for snart fire år siden, og Frode selv har 20 års erfaring. Fra dag 1 har de benyttet programvare fra Holte, noe Frode hadde god erfaring med fra før.

Bedriften teller ti ansatte totalt, tre i administrasjonen og sju håndverkere ute. De har mange rehabiliteringsprosjekter, og er også medlem av kjeden Norske Hus. De følger leveregelen om at hvis man skal gjøre en god jobb må man aldri kompromisse med kvaliteten.

Bruker SmartKalk og HoltePortalen

Buskerud Bygg bruker SmartKalk til å regne anbud, og i HoltePortalen har de apper for rutiner, sjekklister, befaring, vernerunder og timeføring (Holte PROFF). - Et prosjekt blir først kalkulert i SmartKalk, hvor vi har tilpasset programmet med egne poster for våre rehabiliteringsprosjekter, forteller Frode. - Kunden får et proft og oversiktlig tilbud, hvor det er enkelt å bytte ut enkeltposter. Skulle de f.eks. ønske en annen flis, er det bare å taste inn endringen og på ett sekund har vi en ny, detaljert beskrivelse.

Proffere kunder krever mer

- Kundene i dag har internett og tilgang på masse kunnskap. De ønsker profesjonalitet, sier Frode. - Vi vinner derfor lettere anbud med SmartKalk. Men til mindre oppdrag bruker vi gjerne befaringsappen og tilbudsmodulen i HoltePortalen. Via befaringsappen registreres alle opplysninger i jobben rett inn i programvaren – der og da. Alt går digitalt. Men det er vanskelig å gå helt vekk fra «papir», sier han og peker på et white board han har hengende på veggen.  – Denne er i hvert fall fin å ha når vi sitter flere sammen og diskuterer jobber.

Proffere ansatte med sjekkliste på mobil

- Skal du være profesjonell i dag, nytter det ikke med permer i hyllene. Vi trenger programvare for å holde orden, sier Frode. - Prosjekter igangsettes og følges opp i HoltePortalen. Sjekklistene tilpasses oppdraget, og sendes til gutta på mobil. Er man i stand til å sende en tekstmelding til kjæresten sin, er man også i stand til å fylle ut en sjekkliste. Her krysser de av når jobben er gjort. Her ordner de bildedokumentasjon.

- Alt kommer inn på min pc – slik at jeg har full oversikt til enhver tid. Tømrere generelt synes papir er kaffesøl og tullball. Dette er gutta som har lyst til å jobbe ute i felten med praktiske ting.  Mobil funker! Som tømrer ved et skrivebord, må jeg innrømme at jeg savner lukt av treverk i blant. Det hender gutta kommer innom med en liten skål med spon, så jeg får litt godlukt på kontoret.

- Ellers ses vi ganske sjelden. Gutta drar rett på byggeplass om morgenen, og vi kommuniserer via mobil og sjekklister. Er det noe de lurer på, tar de bilde eller videofil og sender til meg, så ser vi på det sammen. Slik sparer vi masse tid.

Timeføring i nåtid er ferskvare!

- Programvaren blir på en måte både kasseapparatet vårt, og verktøyet som hjelper oss å ivareta informasjon og dokumentflyt. Det minner oss på vernerunder og HMS. - Er stillaset forsvarlig sikret? - Er det ryddig på byggeplassen? Vi har brukt Holte hele tiden, og det gjør oss effektive! Informasjonsflyten går veldig fort via programvare og telefon. Det er verdifullt for oss å se hva gutta har gjort for hver dag. Timeføring i nåtid er ferskvare, og kan diskuteres mens det er aktuelt. - Vi bruker programvaren daglig, og vi ser stadig nye fordeler med hvordan vi kan bruke den. Uten den, hadde det vært rot og mange permer. Hundre prosent digitalt blir det vel aldri – men vi er veldig nær.

LES OGSÅ: CM Entreprenør vinner anbud med SmartKalk

Ordre fram til neste høst

Buskerud Bygg har travle dager. De har ordrereserve fram til neste sommer og videre utover neste høst. Kundene er heldigvis villige til å vente litt på flinke folk. - Vi jobber både med eneboliger, trehusbebyggelse og hytter. Det er vanskelig å si nei til artige oppdrag. Vi holder bl.a. på med å rehabilitere en hytte fra 1700-tallet ute i Oslofjorden. Slike utfordringer er bestandig gøy, smiler Frode.

Ønsker Arbeidstilsynet velkommen!

- I oktober har Arbeidstilsynet meldt sin ankomst, forteller Frode. – I den anledning har vi hatt gjennomgang av rutinene våre, både ved hjelp av Holtes tjeneste og en selv her på kontoret. Jeg ser på dette som positivt, og en anledning til å få stresstestet firmaet vårt. En mulighet til å få bekreftet at vi gjør jobben vår riktig. Så dette ser vi faktisk fram til. Håper vi får et glimrende skussmål, og kanskje et smilefjes på døra – som kan skille oss fra useriøse bedrifter!

LES OGSÅ: Spar tid i kvalitetssikringen med relevant sjekklister.