Sparer inn minst ett årsverk med JobOffice!
I Ballerud allé på Høvik i Bærum, holder Metro Rørleggerservice til. De teller 22 ansatte og bruker JobOffice i alt de gjør. For tre år siden anskaffet de i tillegg 20 lisenser på PocketLink. Prosjektleder Petter Olstad forteller at det er mye å spare med JobOffice. Metro Rørleggerservice sparer mye administrativt arbeid på denne måten – faktisk mer enn ett årsverk.
JobOffice er “bibelen” vår!
– JobOffice er faktisk verktøyet vi bruker i alt, innleder Petter Olstad. – I det daglige så er dette «bibelen» vår på godt og vondt. Alle gutta våre som er ute har PocketLink på nettbrett. Her legges alle kalenderavtaler, dokumenter og timer. Det brukes først ute på befaring hos kunde, deretter til kalkulering av anbud, timeregistrering underveis og til bildedokumentasjon og tegninger. Vi henter også ut pakksedler og fakturaer rett fra Brødene Dahl inn i JobOffice. Vi sender fakturaer til kundene og vi kjører lønn. JobOffice gir oss full oversikt over absolutt alt, sier han.
Fant JobOffice på nettet
Metro Rør har brukt JobOffice i 8 – 9 år. – Jeg kjente programmet godt fra min forrige arbeidsplass hvor jeg drev for meg selv. Den gang fant jeg JobOffice ved å «google» på nettet, og har aldri angret på det valget, sier Olstad.
To verdener
Selv om Metro har brukt JobOffice i en årrekke, har de kun brukt Pocket Link de tre siste årene. – PocketLink har gjort arbeidsdagen vår enda enklere. Livet med og uten PocketLink er to vidt forskjellige verdener – nå er det effektivitet i alt vi gjør. Vi sparer veldig mye tid på administrasjon, jeg er helt overbevist om at vi sparer inn en stilling, kanskje mer. Tidkrevende føring av manuelle timelister finnes for eksempel ikke lenger hos oss. Igjen; det er mye å spare med JobOffice og PocketLink.


To på kurs hos Holte
To av de ansatte i Metro Rørleggerservice har vært på kurs hos Holte, og disse har stått for videre opplæring av kolleger. – Nå er alle gutta godt innlært. Når det kommer nye, så får de først en rask innføring av meg, sier Olstad. – Resten lærer de internt av hverandre og under bruk. Det er heldigvis raskt å lære seg. Selv om alderen på våre ansatte sprer seg fra 18 til 60 år, er alle like fornøyd med systemet.
Hvilke faktorer mener du gir god og sunn økonomi i prosjektene?
Et godt og solid forarbeid er selvsagt det aller viktigste kriteriet for å lykkes. Alt fra systemet du jobber med, til menneskene som utfører jobben. FDV er også en fantastisk funksjon i JobOffice som jeg har vist til andre, også til folk i andre bransjer.
God ledelse og god planlegging er avgjørende. Og ikke minst det å ha kontroll over det du driver med. Vi lykkes mye, selv om vi alltid har ønske om å gjøre ting bedre. Vi har et mål her i Metro om å gjøre en vesentlig forbedring hvert eneste år.
Hva når kundene ønsker å kjøpe inn produkter selv som dere skal montere?
Dette er ikke noe problem, så lenge det er ting som skal monteres synlig. Men vi gjør i slike tilfeller kunden oppmerksom på at vi fraskriver oss reklamasjonsansvaret dersom ting går i stykker. Vi har selv et utmerket system i ryggen gjennom Brødrene Dahl som er fantastiske til å håndtere slike saker. Men dette gjelder ikke for produkter som kunden har kjøpt selv. Når vi gjør kundene oppmerksomme på dette, velger mange å bruke våre produkter likevel. Det kan fort bli mye styr for dem i etterkant, og ofte kun noen få prosent å spare. Dette er vi nøye på å informere om i forkant. Tidene endrer seg – vi må tilpasse oss.


Merker du større endringer i markedet pga. økende arbeidsledighet i Norge?
Nei. Vi er obs på det og det ligger i bakhodet, men vi er ikke berørt av det overhodet, og ser heller ikke at vi vil bli berørt av det i den nærmeste framtid. Hvis du har som mål å være god, så mener vi at man ikke trenger å bli merket av det. Det viktigste er å sørge for å ha en kundemasse med god spredning. Vi har alle typer kunder, alt fra vanlige bad til sveising av varme- og kjøleanlegg og dykkeoppdrag i Oslofjorden for å legge sjøkabler. Vi jobber både med eneboliger, næringsbygg og datahaller. Vi har spredt oss godt, og det vil vi fortsette med.
Relatert
HoltePortalen er blitt enda bedre!
Det arbeides iherdig – og hele tiden, for å gjøre HoltePortalen så nyttig og brukervennlig som mulig. Dette er åpenbart et kontinuerlig prosjekt fordi behovene endrer seg hele tiden. Vi får også gode innspill fra dere som er brukere av HoltePortalen – på hvordan vi kan forbedre og forenkle programvaren. Dette er veldig nyttig for oss og vi forsøker å oppfylle disse ønskene der vi ser det er mulig! Og nå er HoltePortalen blitt enda bedre!
Med JobOffice fra Holte får vi alt under én paraply
I Færder kommune holder Tjøme & Hvasser Elektriske til. Med 5-6000 fastboende og nærmere 50 000 hyttefolk, har de travle dager. Særlig denne sommeren har det vært mange folk på hyttene, og nye behov oppstår stadig. Det har rett og slett ikke blitt tid nok til å sette seg ordentlig inn i sitt nye datasystem, JobOffice fra Holte. Men daglig leder Martin Borge er optimistisk.- Vi er fremdeles helt i startfasen for å få lært oss programmet, men nå dreier alt seg om å komme ordentlig i gang. Vi er veldig fornøyde, ikke minst med de som hjelper oss inne hos Holte. Det er nesten det viktigste foreløpig, at noen svarer når vi lurer på noe, ler Martin.