Kalkulatør med saltvann i årene

Kåre Horntvedt er Senior Manager i kalkyleavdelingen i Holte, og er vår egen kalkulatør med saltvann i årene. På skolen var han glad i matte, men drømte aldri om å bli kalkulatør. – Tvert imot, å regne anbud er et nødvendig onde i bransjen, ler Kåre. – Er du ikke med og regner, får du ikke jobber – så enkelt er det. Da blir det ekstra viktig å bruke et kalkulasjonsprogram som gjør jobben raskere, enklere og samtidig bidrar til at du får med alle detaljer.

Kåre har vært i byggebransjen i mange år, og synes det er en veldig spennende bransje. – Du ser fysiske resultater av jobben du gjør. Det er bygg og konstruksjoner som står der resten av levetida di. Når jeg kjører rundt, ser jeg bygg jeg har vært med på. I byggebransjen forvalter man store verdier og skaper bygg og konstruksjoner som kundene skal ha nytte og glede av i mange år fremover. Det er et stort ansvar, sier han.

Jobbet seg oppover

Etter videregående ble det noen år med tømring, forskaling og som gravemaskinfører. Byggebransjen ga mersmak, og Kåre tok tilleggsutdannelse. Han har jobbet som formann, anleggsleder og prosjektleder. Han har også i en årrekke vært distriktssjef for en av riksentreprenørene og hadde ansvaret for selskapets byggevirksomhet i Vestfold og Telemark med en stab av formenn, anleggsledere, prosjektledere og mange håndverkere under seg.

Kåre har hatt ulike roller i mange byggeprosjekter. Fra å være fysisk med i alt fra å støpe betong og skru på gipsplater, til administrative roller hvor man har større ansvar og er med og påvirker prosjektene på en helt annen måte.

– Som totalentreprenør sitter man sammen med de prosjekterende og velger løsninger i forhold til kundens ønsker og behov, utførelse, økonomi og hva som er rasjonelt å bygge. Hva er de gode løsningene? Hva er de dårlige? Hvilke viktige detaljer må det fokuseres på i det enkelte prosjekt? Det er en utrolig spennende rolle hvor du har stor påvirkningskraft. Det er mye planlegging før selve byggeprosessen starter opp, sier han.

Seno Pia, en liten fjordarm i Beagle-kanalen på sydspissen av Sør-Amerika med Andes-fjellene i bakgrunnen (ikke langt fra Kapp Horn).
Seno Pia, en liten fjordarm i Beagle-kanalen på sydspissen av Sør-Amerika med Andes-fjellene i bakgrunnen (ikke langt fra Kapp Horn).

Ville seile jorda rundt

Senere startet Kåre eget entreprenørselskap sammen med en tidligere kollega, og drev det en del år. Men så begynte en drøm å ta stadig større plass i hodet hans. Å seile jorda rundt. Han og kona gjorde det mange drømmer om, men svært få realiserer. Da barna var ute av redet, solgte de hus og bil og sa opp jobbene sine. De kjøpte en liten leilighet til å ha de viktigste tingene sine i, og så kastet de loss.

Turen og eventyret skulle ta til sammen fire og et halvt år før de igjen ankret opp i Sandefjord.

En 39 fot seilbåt var blitt innkjøpt noen år tidligere. En normal båtstørrelse for den type seilaser. I strekning har de seilt jorden rundt flere ganger og på denne turen har de besøkt 36 land i 5 verdensdeler. Middelhavet, Atlanterhavet og Stillehavet er tilbakelagt. De har vært nedom Kapp Horn, krysset hele Stillehavet, vært ned til New Zealand og de har seilt helt opp til Malaysia. Det er viktig å ha kontroll på været og prøve å unngå dårlig vær. Men det er ikke alltid det er mulig og når stormkastene kom måtte de bare «stå i det» og håndtere båten og situasjonen etter beste evne. Langt til havs må man klare seg selv.

De lengste strekkene til havs var i Stillehavet, hvor de også tilbrakte mest tid. Der kunne det enkelte ganger gå uker i strekk uten at de så et skip.– Lange strekk med lite søvn kunne bli slitsomme, men til gjengjeld var det vanvittig flott når vi kom frem til eventyrlige atoller i Stillehavet, sier Kåre. Enten helt ubebodde, eller hvor det bodde kun noen få mennesker. Kåre forteller at på en slik tur seiler man ofte like mye på en uke som man seiler på en hel sesong her hjemme. Det ble derfor en del slitasje på båt og utstyr og reparasjon og vedlikehold er en viktig del av hverdagen.

Atollen Palmerstone midt i Stillehavet hvor det bor rundt 60 mennesker. Her hadde de et fantastisk opphold.
Atollen Palmerstone midt i Stillehavet hvor det bor rundt 60 mennesker. Her hadde de et fantastisk opphold.

Den optimale friheten

– Å seile på verdens hav byr på mange ulike utfordringer. Selve seilingen kunne veksle mellom dagsetapper og lange strekk. Uke etter uke med stekende sol og stjerneklare netter hvor de seilte døgnet rundt og byttet på å seile og sove. Innimellom kom det en storm som skulle beseires. Iblant ble vannflaten brutt av hoppende fisk, andre ganger svømte en diger hval forbi. Kåre traff mye knølhval på Tonga, og rundt Patagonia svømte det mange digre beist. Noen hvaler var lengre enn båten.
Men heldigvis hadde de ingen alvorlige hendelser på den lange reisen. De ankret gjerne opp utenfor små landsbyer og brukte jolle inn til land, da det mange steder ikke var marinaer.

– En slik tur gir en følelse av optimal frihet. Som nordmenn er vi stort sett velkomne overalt og man kan velge på øverste hylle hvor man ønsker å dra. Det er alltid spennende å ankomme nye land i nye verdensdeler og bli kjent med nye kulturer. Vi hadde mange fantastiske opplevelser, forteller Kåre. – Det var ikke all seilingen i seg selv som var fascinerende, men alle de eventyrlige stedene og møtene med så mange flotte og spennende mennesker. Du kan komme akkurat dit du ønsker på en helt spesiell måte – helt utenfor «allfarvei» og langt vekk fra turistdestinasjonene.

Vulkanøya Tanna i Vanuatu som har en levende vulkan. En tur opp på vulkanen en natt har bokstavelig talt brent seg fast på netthinnen. Lavaen nådde heldigvis ikke hyttene, men asken la seg der mange ganger.
Vulkanøya Tanna i Vanuatu som har en levende vulkan. En tur opp på vulkanen en natt har bokstavelig talt brent seg fast på netthinnen. Lavaen nådde heldigvis ikke hyttene, men asken la seg der mange ganger.

Matbeholdning for 3 måneder

Kåre forteller at før lengre overfarter ble det gjort forberedelser som f.eks. konservering av kjøtt og anskaffelse av nødvendige råvarer som må til når det vil gå uker og kanskje måneder før neste gang man kunne handle. Båten hadde som regel til enhver tid matbeholdning for 3 måneder da det kunne være langt mellom butikkene. Underveis ble det jevnlig bakt brød og produsert egen yoghurt. For å være trygg på drikkevannet, laget de sitt eget ferskvann av sjøvann og strømproduksjonen foregikk med vind- og slepegenerator samt solceller. Det ble også naturligvis fisking underveis, men det var mest fisk å få når de nærmet seg land.

Kontinenter og land er forskjellig. – Du merker noen ganger nye lukter når du nærmer deg land, sier Kåre. Vi merket det spesielt en natt vi seilte inn mot kysten av Vest-Timor i Indonesia.

Snorkling på Great Barrier Reaf, Australia.
Snorkling på Great Barrier Reaf, Australia.

Velkommen overalt

– Opplevelsene når du kommer til land og treffer mennesker fra ulike kulturer, kan ikke sammenliknes med noe. Vi følte oss utrolig velkommen overalt. Lokalbefolkningen var nysgjerrige og imøtekommende, og hadde lyst til å bli kjent med oss. Vi fikk en helt annen velkomst enn på pakketur til Syden. Det føltes ekte. Dette er folk som ser fremmede mennesker kun noen få ganger i året. Vi ble tatt imot med åpne armer. Mange andre turseilere traff vi også og flere av dem holder vi fortsatt kontakt med.

Hjem et år – til Holte

Etter godt og vel tre og et halvt år måtte de ta en seilpause av familiære årsaker hjemme. De la igjen seilbåten på New Zealand og fløy hjem. Det skulle bli et år på land før de kunne fly tilbake for å fortsette på drømmeseilasen.

Det var året han var hjemme på land, at Kåre begynte hos Holte. På så kort tid som jeg skulle være hjemme, var det uaktuelt å gå fast inn i et entreprenørselskap og involvere seg i prosjekt, siden slike er mer langvarige og det er ikke bare å hoppe av. Men kalkyler er greit – de er kortvarige, sier Kåre. Holte søkte etter kalkulatør og han tok kontakt og fikk tilbud om jobb.

– Da jeg begynte i Holte i 2012 var planen å jobbe der en kort periode, fordi vi var nødt til å reise tilbake til New Zealand for å ta båten ut av landet innen en bestemt tid på grunn av tollrestriksjoner, forteller Kåre. – Men istedenfor å slutte i Holte fikk jeg tilbud om permisjon for å kunne seile fra New Zealand til Malaysia, noe jeg takket ja til. Dette er en avstand som tilsvarer en tredel av strekningen rundt jorden. – I Malaysia kunne båten ligge i opplag i ubegrenset tid og nå var jeg klar for å ta fatt på oppgavene i Holte. Det ville tatt et år til å seile helt hjem derfra og vi endte seinere opp med å shippe båten fra Thailand til Rotterdam, og seile det siste stykket hjem til Sandefjord.

Som sjef for kalkyleavdelingen i Holte, holder Kåre styr på tre kalkulatører. Han holder også kurs i SmartKalk og andre av Holtes programmer. I tillegg har han en del oppdrag som byggherreombud og byggeleder og det er også roller Kåre synes er interessante og viktige.
Som sjef for kalkyleavdelingen i Holte, holder Kåre styr på tre kalkulatører. Han holder også kurs i SmartKalk og andre av Holtes programmer. I tillegg har han en del oppdrag som byggherreombud og byggeleder og det er også roller Kåre synes er interessante og viktige.

SmartKalk gjør jobben raskere

Kåre har kalkyleerfaring helt tilbake fra 80-tallet. – SmartKalk kom mens vi var ute på tur. Jeg hadde erfaring fra andre kalkyleprogrammer, og selvsagt også fra kalkyle med papir og blyant. Prinsippene er de samme, men SmartKalk har fått mange nye finesser. Det er mye mer rasjonelt å jobbe digitalt. – Den største forbedringen fra kalkulasjon tidligere er nok IFC, sier Kåre. – De gangene du kan ha full effekt av dette er det fantastisk bra.

Kåre har fortøyd seilbåten og fyller nå dagene sine med tall. Som sjef for kalkyleavdelingen i Holte, holder han styr på tre kalkulatører. Han holder også kurs i SmartKalk og andre av Holtes programmer. I tillegg har han oppdrag som byggherreombud og byggeleder og det er også roller Kåre synes er interessante og viktige. Da er han byggherrens representant som følger opp, innhenter priser, evaluerer og inngår kontrakt med entreprenører og følger opp prosjektet og kontrakten på overordnet nivå. – Det er veldig nyttig å ha ved siden av for å holde seg a jour med utviklingen i bransjen.

Kåre har i årenes løp vært involvert i alt fra bolig til næringsbygg, logistikkbygg, skoler, sykehjem, flyplassterminal, renseanlegg, industri og byggevarehus. Han har problemer med å nevne det mest prestisjefylte bygget han har vært borti. – Det blir som en seiltur, sier Kåre diplomatisk. – Alt er unikt på sin måte.