Spørsmål og svar
Velg kategori fra undermenyen for å se relaterte spørsmål.
HoltePortalen
Jeg får ikke logget inn i HoltePortalen, hva gjør jeg?
- Gå til https://holteportalen.no og logg inn med brukernavn og passord
- Har du glemt passordet ditt klikker du på “Glemt passord?” og følger veilederen.
Mottar du ikke e-post om tilbakestilling av passord anbefaler vi at du sjekker søppelpost / spam. Evt. kontakt Holte Support på tlf: 45 50 60 70 eller e-post: support@holte.no
Hva gjør jeg når jeg får melding om Signin-callback eller blank side ved innlogging til holteportalen.no?
Hvordan legger jeg til en deltaker i et prosjekt?
For å kunne legge til noen i et prosjekt trenger du rollen administrator eller prosjektadministrator. Gå så til Prosjekt > Prosjektadministrasjon > Deltakere og trykk “Deltakere”. Der kan du enkelt huke av for hvem som skal være med i prosjektet, og hvilke tilgang de skal ha i prosjektet.
Hvordan tildeler jeg lisenser?
- Lisens må tildeles av administrator under > Bedrift > Bedriftsadministrasjon > Tilganger > Lisenser. Avslutt med “OK” eller “Lagre”.
Les mer her: https://smartprodipeer.blob.core.windows.net/help-files/index.html?company_administration_permissions.htm
Hvordan endrer eller legger jeg til administrator i HoltePortalen?
- Du må selv ha tilgangsnivå administrator for å kunne endre dette.
- Gå til Bedrift > Bedriftsadministrasjon > Personalstyring > Trykk “Endre” på den aktuelle ansatte. I vinduet som åpnes går du til “Konto” og huker av for “Systemadministrator”. Avslutt med “OK” eller “Lagre”.
Hvordan endrer jeg rettigheter/ tilganger?
- Rettigheter/ tilganger endres av administrator eller bruker med personalstyringslisens under > Bedrift > Bedriftsadministrasjon > Tilganger. Avslutt med “OK” eller “Lagre”.
- Les mer her: https://smartprodipeer.blob.core.windows.net/help-files/index.html?company_administration_permissions.htm
Hva må jeg ha for å kunne føre timer i HoltePortalen / Holte Time?
- For å kunne føre timer i HoltePortalen må du ha en aktiv bruker med lisens på Holte Time / Feltbruker.
- Du må være deltaker i et aktivt prosjekt som inneholder timeaktiviteter. Kontakt administrator for å få tildelt tilgang til riktig prosjekt.
- Se kom-i-gang video her: https://youtu.be/D6cuzucHxrs
Hva må til for å fylle ut en sjekkliste i HoltePortalen?
- For å kunne fylle ut sjekklister i HoltePortalen må du ha en aktiv bruker med lisens på Holte Sjekklister / Feltbruker.
- Du må være deltaker i et aktivt prosjekt som inneholder sjekklister og satt som ansvarlig for sjekklistene du skal fylle ut. Kontakt administrator for å få tildelt tilgang til riktig prosjekt.
- Se kom-i-gang video her: https://youtu.be/rG7tNbg0nJ4
Hva må til for å se et prosjekt i prosjektlisten (web)?
- Du må ha prosjekttilgang og ha rollen prosjektadministrator i det aktive prosjektet.
- Personalansvarlig tildeler disse tilgangene under Bedrift > Personalstyring > Endre på aktuelle ansatt.
Bruker finnes fra før, hva gjør vi (E-postadressen er i bruk)?
- Kontakt din gamle arbeidsgiver og be dem deaktivere og endre brukernavnfeltet (til f.eks. sluttet). Det vil frigjøre E-postadressen slik at den kan registreres hos ny arbeidsgiver.
- Evt. kontakt Holte Support på tlf: 45 50 60 70 eller e-post: support@holte.no
Jeg har ny bil, hva gjør jeg med den digitale kjøreboken min?
Vi anbefaler at du kontakter Holte Support på tlf: 45 50 60 70 eller e-post: support@holte.no for bistand.
Hvilke tillatelser trenger Holteportal-appene på min telefon?
Holte Online
Hvordan gir jeg tilgang til VMWare Horizon Client via en terminalserver?
Følgende adresser må være tillatt i brannmur:
Holte.online:
IP: 213.180.78.36
Horizon Client:
Vss.holte.online:
IP: 213.180.78.37
Og portene: 80/443/8443/4172
Byggsafe Total Online: Hvordan får jeg skrevet ut til pdf?
Holte Online med MAC
Hvordan installerer jeg Horizon Client for MAC?
Se veiledningen her: Installasjonsveiledning for MAC
Hvordan gir jeg tilgang til lokale skrivere?
Se veiledningen her: Hvordan gi tilgang til lokale skrivere for MAC
Hvordan gir jeg tilgang til lokale disker?
Se veiledningen her: Hvordan gi tilgang til lokale disker for MAC
Holte Online med Windows
Hvordan installerer jeg Horizon Client for Windows?
Se veiledningen her: Installasjonsveiledning for Windows
Hvordan gir jeg tilgang til lokale skrivere?
Se veiledningen her: Hvordan gi tilgang til lokale skrivere for Windows
Hvordan gir jeg tilgang til lokale disker?
Se veiledningen her: Hvordan gi tilgang til lokale disker for Windows
SmartKalk
Finnes det et API for SmartKalk?
Ja, det finnes et API. Ved å laste ned SDK fra linken får du et testprosjekt med en hjelpefil med oversikt over funksjoner til hjelp med å komme i gang.
API’et gjør det for eksempel mulig og hente ut data som du tidligere har hentet ut ved hjelp av csv eksporten i Ressursfanen elektronisk.
Hvordan installerer jeg ved hjelp av kommandolinjeparametere?
Kommandolinjeparametere for HolteSmartSetup.exe parameterbeskrivelser:
- /silent – Installer uten dialoger. Krever at resten av parameterne er riktige
- ISInstallDir_SmartSenter=”C:\MinMappe” – Angi installasjonsmappe
- SQLSERVER_NAME=(local)\SQLEXPRESS – Angi SQL Server
- SQLSERVER_DATABASE=Hbs – Angi databasen som skal brukes dersom den ikke finnes vil den opprettes
- SQLSERVER_USERNAME=sa – SQL bruker for tilkoblingen til SQL Server
- SQLSERVER_PASSWORD=******** – Passordet til SQL brukeren
- SQLSERVER_WINDOWSAUTHENTICATION=1 – Sett til 0 dersom en ønsker å bruke Windows godkjenning istedenfor å brukernavn og passord
- HOLTE_INSTALL_MODE=CLIENT – Må settes til CLIENT dersom SQL Server ikke skal bli vurdert til å installeres
- HOLTE_SKIP_SQLSCRIPTS=true – Settes til true dersom en kun vil installere programfiler og ikke konfigurere database
Eksempel #1
Installer uten brukerinteraksjon mot eksisterende SQL Server:
HolteSmartSetup.exe /silent HOLTE_INSTALL_MODE=CLIENT SQLSERVER_NAME=(local)\INSTANCENAME SQLSERVER_DATABASE=Hbs SQLSERVER_USERNAME=sa SQLSERVER_PASSWORD=********
Eksempel #2
Installer uten brukerinteraksjon mot en eksisterende SQL Server uten å forsøke å kjøre SQL Scripts. Inneholder ikke sql bruker og passord. Bruker vil da ha vanskeligheter med visse administrative funksjoner som for eksempel backup.exe. Bør kun utelates i tilfeller hvor det er egne ressurser som tar seg av sikkerhetskopi, oppgradering o.l. Se også registerinnstillinger.
HolteSmartSetup.exe /silent HOLTE_INSTALL_MODE=CLIENT SQLSERVER_NAME=(local)\INSTANCENAME SQLSERVER_DATABASE=Hbs HOLTE_SKIP_SQLSCRIPTS=true
Det finnes også en msi-pakke. Ta kontakt med support for å få denne.
Hvordan kan jeg deaktivere automatisk programoppdatering?
Det er lagt inn mulighet for å deaktivere automatisk sjekk etter oppdatering og mulighet for å oppdatere programmet under hjelp menyen. En kan også deaktivere muligheten for å starte sikkerhetskopi av database. Dette er til hjelp for kunder som har outsourcet driften av programmet så kunden ikke skal oppdatere selv. For å deaktivere så er det følgende registernøkler som gjør det:
Windows Registry Editor Version 5.00
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\Holte Byggsafe\Install]
“DisableSoftwareUpdate”=”True”
“DisableBackup”=”True”
Hvis en prøver å oppdatere manuelt under hjelp menyen vil en få følgende beskjed: “Se etter programoppdatering – Oppdatering av programvaren er deaktivert av din nettverksadministrator”
Hvis en prøver å starte sikkerhetskopi får en følgende beskjed: “Informasjon – Denne funksjonen er ikke tilgjengelig. Sikkerhetskopi er tatt hånd om av din administrator”
Programmet vil ikke starte fordi SQL Server har stoppet på maskinen. Hvordan kan jeg starte den igjen?
Se veiledningene her:
Hvordan Starte SQL Server Via Datamaskinbehandling (Windows 8 Og 10)
Hvordan Starte SQL Server Via SQL Server Configuration Manager (Widows 8 Og 10)
Hvilke systemkrav gjelder for SmartKalk?
Smart Senter fungerer på følgende Operativsystem:
- Windows 8 minimumskrav ved nyinstallasjon
- Windows 10
Smart Senter kan også kjøres på ulike serverløsninger.
Smart Senter fungerer med følgende versjoner av MS SQL Server:
MS SQL 2012 eller nyere.
MS SQL Express versjon 2017 følger med installasjonssettet
Anbefalte maskinkrav, disse er basert på .NET og MS SQL Server sine krav:
- RAM: Anbefalt 2 GB, minimum 1 GB
- Lagringsplass (minimum):
- 32-bit: 1,5 GB (1 GB uten SQL Server)
- 64-bit: 2,5 GB (2 GB uten SQL Server)
- Prosessor: 2.0 GHz eller raskere
- Grafikkort: 3D akselerert grafikkort med minimum 128 MB RAM (dette er viktig for 3D-visning av ifc)
SmartKalk er bygget på .Net framwork 4.7.2 og SQL Server og kravene som stilles gjenspeiles i deres systemkrav. Les mer om disse her:
.NET Framework 4.7.2: https://msdn.microsoft.com/nb-no/library/8z6watww(v=vs.110).aspx
SQL Server 2017: https://docs.microsoft.com/en-us/sql/sql-server/install/hardware-and-software-requirements-for-installing-sql-server?view=sql-server-2017
Nettbrett:
Smart Senter er ikke utviklet for bruk på nettbrett.
For Online:
Nettoppkobling: For å få en tilfredsstillende opplevelse bør det beregnes minimum 100 kbps pr oppkoblede bruker. Anbefalt er ca 500kbps pr oppkoblede bruker. Jo raskere oppkobling, desto mer responsiv vil opplevelsen føles.
Minimum maskinkrav:
Windows 7 SP 1
1 GB RAM (Anbefalt: 4 GB RAM)
Intel i3 eller tilsvarende CPU
Skjermkort som håndterer 1920×1080 oppløsning (HD)
For Mac:
Operativsystemet OS X v 10.4.6 eller nyere. For å få våre programmer til å fungere på en Mac, finnes tre alternativer:
1.Bruke vår Online-løsning
For Byggsafe Total og Smart Senter kan vi tilby vår Online-løsning. Da får kunden et brukernavn og passord som brukes til å logge inn og starte programmene via en kilent (Horizon klient).
Vi anbefaler å bruke nyeste versjon av OS.
2.Bruk Parallels / virtualiseringsprogramvare (anbefalt)
Parallels gjør det mulig å kjøre Mac OS og Windows programmer samtidig. Parallels og Windows må kjøpes separat.
3.Bruke Bootcamp
Da kan man velge operativsystem ved oppstart av maskinen. Boot Camp er innebygd i Mac OS.
Windows må kjøpes separat.
Hvordan kan jeg laste ned og installere MS SQL server og SmartSenter i to steg?
Se veiledning her: Hvordan laste ned og installere MS SQL server og SmartKalk i to steg
JobOffice
Har du spørsmål vedrørende JobOffice?
Følg denne linken så finner du tips og triks og ofte stilte spørsmål.
Byggsafe Total
Hvordan kommer jeg i gang med Byggsafe Total-appen?
Hvilke systemkrav gjelder for Byggsafe Total?
Byggsafe Total fungerer på følgende Operativsystem:
- Windows 7 minimumskrav ved nyinstallasjon
- Windows 8
- Windows 10
Byggsafe Total kan også kjøres på ulike serverløsninger.
Byggsafe Total fungerer med følgende versjoner av MS SQL Server:
- MS SQL 2008
- MS SQL 2008 R2
- MS SQL 2012
- MS SQL 2014
- MS SQL 2016
MS SQL Express versjon 2012 SP3 følger med installasjonssettet
Anbefalte maskinkrav, dette styres av kravene fra Microsoft for MS SQL Server:
RAM: 1 GB
Diskplass: Minimum 711 MB
Prosessor: 2.0 GHz eller raskere
Byggsafe Total er bygget på .Net framwork 4.5.1 (4.6.2 for Holteportal synkronisering) og SQL Server og kravene som stilles gjenspeiles i deres systemkrav. Les mer her:
SQL Server 2012: https://msdn.microsoft.com/en-us/library/ms143506(v=sql.110).aspx
Nettbrett:
Byggsafe Total er ikke utviklet for bruk på nettbrett.
For Online:
Nettoppkobling: For å få en tilfredsstillende opplevelse bør det beregnes minimum 100 kbps pr oppkoblede bruker. Anbefalt er ca 500kbps pr oppkoblede bruker. Jo raskere oppkobling, desto mer responsiv vil opplevelsen føles.
Minimum maskinkrav:
Windows 7 SP 1
1 GB RAM (Anbefalt: 4 GB RAM)
Intel i3 eller tilsvarende CPU
Skjermkort som håndterer 1920×1080 oppløsning (HD)
For Mac:
Operativsystemet OS X v 10.4.6 eller nyere. For å få våre programmer til å fungere på en Mac, finnes tre alternativer:
1.Bruke vår Online-løsning
For Byggsafe Total og Smart Senter kan vi tilby vår Online-løsning. Da får kunden et brukernavn og passord som brukes til å logge inn og starte programmene via en klient (VM Horizon klient).
Vi anbefaler å bruke nyeste versjon av OS.
2.Bruk Parallels / virtualiseringsprogramvare (anbefalt)
Parallels gjør det mulig å kjøre Mac OS og Windows programmer samtidig. Parallels og Windows må kjøpes separat.
3.Bruke Bootcamp
Da kan man velge operativsystem ved oppstart av maskinen. Boot Camp er innebygd i Mac OS.
Windows må kjøpes separat.
Programmet vil ikke starte fordi SQL Server har stoppet på maskinen. Hvordan kan jeg starte den igjen?
Se veiledningene her:
Hvordan Starte SQL Server Via Datamaskinbehandling (Windows 8 Og 10)
Hvordan Starte SQL Server Via SQL Server Configuration Manager (Widows 8 Og 10)
Hvilke tillatelser trenger Byggsafe Total-appen på min telefon?
Denne appen har tilgang til:
Bilder/medier/filer
- read the contents of your USB storage
- modify or delete the contents of your USB storage
Lagring
- read the contents of your USB storage
- modify or delete the contents of your USB storage
Kamera
- take pictures and videos
Annet
- receive data from Internet
- view network connections
- full network access
- prevent device from sleeping
Fagtorget
Hvordan kommer jeg i gang med Fagtorget-appen?
Timeføring oppleves ofte som en kjedelig jobb, samtidig som dette er superviktig siden det danner grunnlag for både lønn og fakturaer. Her kommer appen som gjør timeføring både morsom, rask og enkel for deg og dine ansatte.
Du slipper å føre inn timelistene til alle ansatte i Fagtorget fordi dine ansatte nå kan føre timer direkte på sin mobil, uansett hvor de befinner seg.
Appen er tilgjengelig for både iPhone og Android-mobiler og lastes ned fra App Store eller Google Play.
I forbindelse med lanseringen av appen, har alle vedlikeholdskunder på Fagtorget fått 3 feltbrukere i tillegg til eksisterende brukere. En feltbruker har full tilgang til Fagtorget-appen, men kun en svært begrenset tilgang i Fagtorget. Alle fullverdige brukere har også tilgang til appen med sin eksisterende pålogging. Alle brukere må knyttes til en ansatt for å få logget inn på appen og registrert timer (se pkt. 4 under «Slik oppretter du feltbrukere»).
Samtidig med lanseringen av appen, har vi også forbedret timeregistreringen i Fagtorget.
Administrator har full kontroll over timeføringen. Ingen ansatte kan endre timer som er satt som lønnet eller fakturert, og man kan også enkelt skrive ut og eksportere timedata ved bruk av ulike rapporter.
Slik oppretter du feltbrukere:
Merk! For å opprette feltbrukere, må du ha registrert ansatte. Dette gjøres under Internkontroll, Ansatte.
- Trykk på Admin øverst til høyre i skjermbildet og velg Firma > Oppdater firmaopplysninger
- Firmaopplysninger med Generell info åpnes. Trykk på Brukere i samme skjermbilde
- Liste over dine brukere i firmaet åpnes. Trykk på Ny bruker for å opprette en ny feltbruker
- Fyll ut brukerinformasjon
Velg rolle som «feltbruker» og knytt til en ansatt (se rød pil). Uten å knytte til en ansatt, vil denne ikke kunne føre timer - Trykk Lagre og en feltbruker er opprettet. Denne kan nå både registrere timer på app og på fagtorget.no
Problem med popup-blokkering?
- Klikk på Verktøyknappen oppe til høyre i bildet
- Velg deretter verktøy og fjern huket for blokkering av forgrunnsvinduer
- Husk å lagre endringene
Hvilke tillatelser trenger Fagtorget-appen på min telefon?
Denne appen har tilgang til:
Bilder/medier/filer
- read the contents of your USB storage
- modify or delete the contents of your USB storage
Lagring
- read the contents of your USB storage
- modify or delete the contents of your USB storage
Kamera
- take pictures and videos
Annet
- view network connections
- full network access