Spørsmål og svar

Velg kategori fra undermenyen for å se relaterte spørsmål.

HoltePortalen

Hva gjør jeg når jeg får melding om Signin-callback eller blank side ved innlogging til holteportalen.no?

Løsningen er å sette rett klokkeslett på PCen.

Se hvordan du gjør det her.

 

Hvordan bruker jeg Avvik samhandling for invitert foretak?

Hvilke tillatelser trenger Holteportal-appene på min telefon?

Holte Online

Hvordan gir jeg tilgang til VMWare Horizon Client via en terminalserver?

Følgende adresser må være tillatt i brannmur:

Holte.online:
IP: 213.180.78.36

Horizon Client:
Vss.holte.online:
IP: 213.180.78.37

Og portene: 80/443/8443/4172

Byggsafe Total Online: Hvordan får jeg skrevet ut til pdf?

Holte Online med MAC

Hvordan installerer jeg Horizon Client for MAC?

Se veiledningen her: Installasjonsveiledning for MAC

Hvordan gir jeg tilgang til lokale skrivere?

Hvordan gir jeg tilgang til lokale disker?

Holte Online med Windows

Hvordan installerer jeg Horizon Client for Windows?

Hvordan gir jeg tilgang til lokale skrivere?

Hvordan gir jeg tilgang til lokale disker?

SmartKalk

Finnes det et API for SmartKalk?

Ja, det finnes et API. Ved å laste ned SDK fra linken får du et testprosjekt med en hjelpefil med oversikt over funksjoner til hjelp med å komme i gang.

API’et gjør det for eksempel mulig og hente ut data som du tidligere har hentet ut ved hjelp av csv eksporten i Ressursfanen elektronisk.

Last ned SmartKalk API

Hvordan installerer jeg ved hjelp av kommandolinjeparametere?

Kommandolinjeparametere for HolteSmartSetup.exe parameterbeskrivelser:

  • /silent – Installer uten dialoger. Krever at resten av parameterne er riktige
  • ISInstallDir_SmartSenter=»C:\MinMappe» – Angi installasjonsmappe
  • SQLSERVER_NAME=(local)\SQLEXPRESS – Angi SQL Server
  • SQLSERVER_DATABASE=Hbs – Angi databasen som skal brukes dersom den ikke finnes vil den opprettes
  • SQLSERVER_USERNAME=sa – SQL bruker for tilkoblingen til SQL Server
  • SQLSERVER_PASSWORD=******** – Passordet til SQL brukeren
  • SQLSERVER_WINDOWSAUTHENTICATION=1 – Sett til 0 dersom en ønsker å bruke Windows godkjenning istedenfor å brukernavn og passord
  • HOLTE_INSTALL_MODE=CLIENT – Må settes til CLIENT dersom SQL Server ikke skal bli vurdert til å installeres
  • HOLTE_SKIP_SQLSCRIPTS=true – Settes til true dersom en kun vil installere programfiler og ikke konfigurere database

Eksempel #1
Installer uten brukerinteraksjon mot eksisterende SQL Server:

HolteSmartSetup.exe /silent HOLTE_INSTALL_MODE=CLIENT SQLSERVER_NAME=(local)\INSTANCENAME SQLSERVER_DATABASE=Hbs SQLSERVER_USERNAME=sa SQLSERVER_PASSWORD=********

Eksempel #2
Installer uten brukerinteraksjon mot en eksisterende SQL Server uten å forsøke å kjøre SQL Scripts. Inneholder ikke sql bruker og passord. Bruker vil da ha vanskeligheter med visse administrative funksjoner som for eksempel backup.exe. Bør kun utelates i tilfeller hvor det er egne ressurser som tar seg av sikkerhetskopi, oppgradering o.l. Se også registerinnstillinger.

HolteSmartSetup.exe /silent HOLTE_INSTALL_MODE=CLIENT SQLSERVER_NAME=(local)\INSTANCENAME SQLSERVER_DATABASE=Hbs HOLTE_SKIP_SQLSCRIPTS=true

Det finnes også en msi-pakke. Ta kontakt med support for å få denne.

Hvordan kan jeg deaktivere automatisk programoppdatering?

Det er lagt inn mulighet for å deaktivere automatisk sjekk etter oppdatering og mulighet for å oppdatere programmet under hjelp menyen. En kan også deaktivere muligheten for å starte sikkerhetskopi av database. Dette er til hjelp for kunder som har outsourcet driften av programmet så kunden ikke skal oppdatere selv. For å deaktivere så er det følgende registernøkler som gjør det:

Windows Registry Editor Version 5.00
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\Holte Byggsafe\Install]
«DisableSoftwareUpdate»=»True»
«DisableBackup»=»True»

Hvis en prøver å oppdatere manuelt under hjelp menyen vil en få følgende beskjed: «Se etter programoppdatering – Oppdatering av programvaren er deaktivert av din nettverksadministrator»

Hvis en prøver å starte sikkerhetskopi får en følgende beskjed: «Informasjon – Denne funksjonen er ikke tilgjengelig. Sikkerhetskopi er tatt hånd om av din administrator»

Programmet vil ikke starte fordi SQL Server har stoppet på maskinen. Hvordan kan jeg starte den igjen?

Hvilke systemkrav gjelder for SmartKalk?

Smart Senter fungerer på følgende Operativsystem:

  • Windows 7 minimumskrav ved nyinstallasjon
  • Windows 8
  • Windows 10

Smart Senter kan også kjøres på ulike serverløsninger.

Smart Senter fungerer med følgende versjoner av MS SQL Server:

  • MS SQL 2008
  • MS SQL 2008 R2
  • MS SQL 2012
  • MS SQL 2014
  • MS SQL 2016

MS SQL Express versjon 2017 følger med installasjonssettet

Anbefalte maskinkrav, disse er basert på .NET og MS SQL Server sine krav:

  • RAM: Anbefalt 2 GB, minimum 1 GB
  • Lagringsplass (minimum):
    • 32-bit: 1,5 GB (1 GB uten SQL Server)
    • 64-bit: 2,5 GB (2 GB uten SQL Server)
  • Prosessor: 2.0 GHz eller raskere
  • Grafikkort: 3D akselerert grafikkort med minimum 128 MB RAM (dette er viktig for 3D-visning av ifc)

SmartKalk er bygget på .Net framwork 4.7.2 og SQL Server og kravene som stilles gjenspeiles i deres systemkrav. Les mer om disse her:
.NET Framework 4.7.2: https://msdn.microsoft.com/nb-no/library/8z6watww(v=vs.110).aspx
SQL Server 2017: https://docs.microsoft.com/en-us/sql/sql-server/install/hardware-and-software-requirements-for-installing-sql-server?view=sql-server-2017

Nettbrett:
Smart Senter er ikke utviklet for bruk på nettbrett.

For Online:
Nettoppkobling: For å få en tilfredsstillende opplevelse bør det beregnes minimum 100 kbps pr oppkoblede bruker. Anbefalt er ca 500kbps pr oppkoblede bruker. Jo raskere oppkobling, desto mer responsiv vil opplevelsen føles.

Minimum maskinkrav:

Windows 7 SP 1
1 GB RAM (Anbefalt: 4 GB RAM)
Intel i3 eller tilsvarende CPU
Skjermkort som håndterer 1920×1080 oppløsning (HD) ​ ​

For Mac:
Operativsystemet OS X v 10.4.6 eller nyere. For å få våre programmer til å fungere på en Mac, finnes tre alternativer:

1.Bruke vår Online-løsning 
For Byggsafe Total og Smart Senter kan vi tilby vår Online-løsning. Da får kunden et brukernavn og passord som brukes til å logge inn og starte programmene via en kilent (Horizon klient).
Vi anbefaler å bruke nyeste versjon av OS.

2.Bruk Parallels / virtualiseringsprogramvare (anbefalt)
Parallels gjør det mulig å kjøre Mac OS og Windows programmer samtidig. Parallels og Windows må kjøpes separat.

3.Bruke Bootcamp
​Da kan man velge operativsystem ved oppstart av maskinen. Boot Camp er innebygd i Mac OS.
Windows må kjøpes separat.

Hvordan kan jeg laste ned og installere MS SQL server og SmartSenter i to steg?

JobOffice

Har du spørsmål vedrørende JobOffice?

Følg denne linken så finner du tips og triks og ofte stilte spørsmål.

Byggsafe Total

Hvordan kommer jeg i gang med Byggsafe Total-appen?

Hvilke systemkrav gjelder for Byggsafe Total?

Byggsafe Total fungerer på følgende Operativsystem:

  • Windows 7 minimumskrav ved nyinstallasjon
  • Windows 8
  • Windows 10

Byggsafe Total kan også kjøres på ulike serverløsninger.

Byggsafe Total fungerer med følgende versjoner av MS SQL Server:

  • MS SQL 2008
  • MS SQL 2008 R2
  • MS SQL 2012
  • MS SQL 2014
  • MS SQL 2016

MS SQL Express versjon 2012 SP3 følger med installasjonssettet

Anbefalte maskinkrav, dette styres av kravene fra Microsoft for MS SQL Server:

RAM: 1 GB
Diskplass: Minimum 711 MB
Prosessor: 2.0 GHz eller raskere

Byggsafe Total er bygget på .Net framwork 4.5.1 (4.6.2 for Holteportal synkronisering) og SQL Server og kravene som stilles gjenspeiles i deres systemkrav. Les mer her:
SQL Server 2012:  https://msdn.microsoft.com/en-us/library/ms143506(v=sql.110).aspx

Nettbrett:
Byggsafe Total er ikke utviklet for bruk på nettbrett.

For Online:
Nettoppkobling: For å få en tilfredsstillende opplevelse bør det beregnes minimum 100 kbps pr oppkoblede bruker. Anbefalt er ca 500kbps pr oppkoblede bruker. Jo raskere oppkobling, desto mer responsiv vil opplevelsen føles.

Minimum maskinkrav:

Windows 7 SP 1
1 GB RAM (Anbefalt: 4 GB RAM)
Intel i3 eller tilsvarende CPU
Skjermkort som håndterer 1920×1080 oppløsning (HD) ​

For Mac:
Operativsystemet OS X v 10.4.6 eller nyere. For å få våre programmer til å fungere på en Mac, finnes tre alternativer:

1.Bruke vår Online-løsning 
For Byggsafe Total og Smart Senter kan vi tilby vår Online-løsning. Da får kunden et brukernavn og passord som brukes til å logge inn og starte programmene via en klient (VM Horizon klient).
Vi anbefaler å bruke nyeste versjon av OS.

2.Bruk Parallels / virtualiseringsprogramvare (anbefalt)
Parallels gjør det mulig å kjøre Mac OS og Windows programmer samtidig. Parallels og Windows må kjøpes separat.

3.Bruke Bootcamp
​Da kan man velge operativsystem ved oppstart av maskinen. Boot Camp er innebygd i Mac OS.
Windows må kjøpes separat.

Programmet vil ikke starte fordi SQL Server har stoppet på maskinen. Hvordan kan jeg starte den igjen?

Hvilke tillatelser trenger Byggsafe Total-appen på min telefon?

Denne appen har tilgang til:

Bilder/medier/filer

  • read the contents of your USB storage
  • modify or delete the contents of your USB storage

Lagring

  • read the contents of your USB storage
  • modify or delete the contents of your USB storage

Kamera

  • take pictures and videos

Annet

  • receive data from Internet
  • view network connections
  • full network access
  • prevent device from sleeping

Fagtorget

Hvordan kommer jeg i gang med Fagtorget-appen?

Timeføring oppleves ofte som en kjedelig jobb, samtidig som dette er superviktig siden det danner grunnlag for både lønn og fakturaer. Her kommer appen som gjør timeføring både morsom, rask og enkel for deg og dine ansatte.

Du slipper å føre inn timelistene til alle ansatte i Fagtorget fordi dine ansatte nå kan føre timer direkte på sin mobil, uansett hvor de befinner seg.

Appen er tilgjengelig for både iPhone og Android-mobiler og lastes ned fra App Store eller Google Play.

I forbindelse med lanseringen av appen, har alle vedlikeholdskunder på Fagtorget fått 3 feltbrukere i tillegg til eksisterende brukere. En feltbruker har full tilgang til Fagtorget-appen, men kun en svært begrenset tilgang i Fagtorget. Alle fullverdige brukere har også tilgang til appen med sin eksisterende pålogging. Alle brukere må knyttes til en ansatt for å få logget inn på appen og registrert timer (se pkt. 4 under «Slik oppretter du feltbrukere»).

Samtidig med lanseringen av appen, har vi også forbedret timeregistreringen i Fagtorget.
Administrator har full kontroll over timeføringen. Ingen ansatte kan endre timer som er satt som lønnet eller fakturert, og man kan også enkelt skrive ut og eksportere timedata ved bruk av ulike rapporter.

Slik oppretter du feltbrukere:
Merk!
 For å opprette feltbrukere, må du ha registrert ansatte. Dette gjøres under Internkontroll, Ansatte.

  1. Trykk på Admin øverst til høyre i skjermbildet og velg Firma > Oppdater firmaopplysninger
  2. Firmaopplysninger med Generell info åpnes. Trykk på Brukere i samme skjermbilde
  3. Liste over dine brukere i firmaet åpnes. Trykk på Ny bruker for å opprette en ny feltbruker
  4. Fyll ut  brukerinformasjon
    Velg rolle som «feltbruker» og knytt til en ansatt (se rød pil). Uten å knytte til en ansatt, vil denne ikke kunne føre timer
  5. Trykk Lagre og en feltbruker er opprettet. Denne kan nå både registrere timer på app og på fagtorget.no

Problem med popup-blokkering?

  1. Klikk på Verktøyknappen oppe til høyre i bildet
  2. Velg deretter verktøy og fjern huket for blokkering av forgrunnsvinduer
  3. Husk å lagre endringene

Hvilke tillatelser trenger Fagtorget-appen på min telefon?

Denne appen har tilgang til:

Bilder/medier/filer

  • read the contents of your USB storage
  • modify or delete the contents of your USB storage

Lagring

  • read the contents of your USB storage
  • modify or delete the contents of your USB storage

Kamera

  • take pictures and videos

Annet

  • view network connections
  • full network access