Løsningsorientert optimist – fant kjærligheten og byggebransjen i Norge

Enkelte av oss lar tilfeldighetene styre mer enn andre. Heldigvis for Holte så brakte det oss svenske Alexander Frisk. Han kommer fra Vetlanda, en småby 8 mil utenfor Växjö. Alexander hadde ingen barndomsdrøm om byggebransjen, men en brennende teknisk interesse for pc og data. Tilfeldigheter gjorde at han utdannet seg til maskiningeniør.

Til Norge i 3 måneder…

Etter endt utdannelse sto han i restene etter finanskrisen, hvor få jobber var å oppdrive i Sverige. En tilfeldighet gjorde at han hørte om kompiser som dro til Norge og tjente en årslønn i måneden. Alexander kunne egentlig tenke seg en backpacker-tur ut i verden, men slikt er ikke gratis. En tur til Norge ble derfor starten. Tre måneder var planen, men det gikk ikke helt som planlagt.

Skal, skal ikke

– Tiden gikk, jeg fikk ikke jobb, levde på brød og vann og sparepengene minket hele tiden. Det var ikke billig å bo i Norge. Til slutt fikk jeg jobb som bartender på en utendørs servering, men det regnet nesten hele den sommeren, og da holdt de stengt. Etter 3 måneder vurderte jeg nesten daglig å flytte hjem igjen, men så fikk jeg plutselig et jobbtilbud i Tollpost på Alnabru.

Fra teamleder på kundesenter…

Hos Tollpost skulle Alexander assistere kunder på telefon. Dette oppdaget han at han likte godt og var dyktig til, og etter hvert ble han teamleder og fikk sitt eget team med kundebehandlere. Her møtte han også kjærligheten.

…til bonde og håndverker

– På jobben traff jeg Elin som nå er samboeren min. Etter tre år i Tollpost sa vi opp jobben begge to og flyttet til hennes familiegård i Larvik. Det var mer naturlig for oss å bosette oss der enn i mitt kollektiv i Oslo, ler Alexander. – På småbruket var det mye å ta tak i, og jeg begynte å pusse opp huset. Det var mye annet å drive med også, vi hadde tre hester, katter og hunder m.m. og jeg fikk prøve meg både som bonde og tømrer.

Alexander Frisk, Holt
Min fanesak er at programvaren skal være lettvint, enda enklere, enda smidigere og mest mulig automatisk for å spare kundene for hodebry, sier Alexander Frisk.

Løsningsorientert

På ingeniørstudiet ved Universitetet i Växjö hadde Alexander valgt fordypning innen produktutvikling og industrielt design. En oppgave kunne f.eks. være å utvikle en helt ny kaffemaskin. Her måtte det tenkes kreativt for å skape ny design, funksjon, finne fornuftig materialvalg og tilpasse miljøpåvirkning. – Det var da jeg virkelig oppdaget min kreative side, sier Alexander.

Dette fikk han god bruk for da han møtte byggebransjen. Det skjedde da han sto på gården i Larvik og skulle snekre selv. Han visste verken hvordan han skulle skifte panel eller bytte tak. Men hva gjør en løsningsorientert datainteressert mann da? Jo, han går inn på nettet. – På YouTube ligger det en mengde nyttige opplæringsfilmer om alt mulig. Jeg fant det jeg trengte der, og jeg lærte også en god del om en snekkers hverdag i samme slengen, forteller han.

En variert hverdag hos Holte

I Holte fikk han nye utfordringer. Etter opplæringen ble han ganske raskt oppfølgingsansvarlig på storkundeprosjekter og fikk ansvaret for fagskolene.

– Det var spennende å reise rundt til skolene og holde klasseromsforelesninger om Holtes programvarer og hvordan de fungerer. Jeg hadde også ansvaret for å administrere alle skolelisensene som Holte gir bort gratis til fagskolene, forteller han.

I tillegg utførte han tjenester Holte tilbyr alle sine kunder. Med tretimers økter både formiddag og ettermiddag med kunder på telefon og fjernstyring av pc, ble det aldri et kjedelig øyeblikk. Han hadde ofte full kalender 6 uker fram i tid. Det ble mye opplæring og dialog med kunder. Alt fra søknader om sentralgodkjenning, KS- og HMS-oppsett med gjennomgang av rutiner, til prosjektoppsett og sjekklisteoppsett ble gjennomført. Alexander fikk god bruk for både sine datakunnskaper, service-innstilling og tålmodighet. Og ikke minst fikk han Holtes programvare under huden.

– Det er inspirerende å jobbe med fornøyde kunder. Og rutiner som kanskje ville tatt kunden to uker på egen hånd, kunne vi gjøre sammen på telefon i løpet av en formiddag. Jeg satte opp alt riktig og viste hvordan programvaren skulle brukes. Målet er å få kundene til å bruke systemet selv, sier Alexander.

Han har også holdt mange kurs, både åpne kurs og interne kurs ute hos kunder. – Jeg liker å hjelpe folk til selvhjelp. Det føles meningsfylt. Jeg lærer også mye selv på den måten.

Fra fag til utvikling

Holte har mange forskjellige avdelinger, og det er alltid muligheter hvis dyktige ansatte ønsker nye utfordringer. Etter nærmere ti år i Holte, ble Alexander i august 2020 derfor produkteier i utviklingsavdelingen. Dette er han veldig fornøyd med, kanskje nettopp fordi han i enda større grad får utnyttet sin kreativitet og evne til å finne løsninger? Det er Holte Tilbud, Faktura og Befaring han har hovedansvaret for, men er også involvert i andre produkter. Jobben går ut på å videreutvikle og forbedre nåværende programvare slik at kunden kan få en enda mer effektiv hverdag.

– Mye av jobben min handler om planlegging og detaljstyring, og det å tenke nytt og løse utfordringer. Hva skal bort? Hva kan bli bedre? Hva finnes av ulike løsninger? Sondering av markedet er også en del av jobben. Jeg er glad for innspill fra kunder i dette arbeidet, og vil gjerne ha flere, sier Alexander.

Alexander Frisk, Holte
Har du et ønske eller innspill når det gjelder programvaren du bruker? Send ditt tips på en e-post til support@holte.no

Tett samarbeid

Holte har flere produkteiere. De har hyppige møter med både idédugnader og samarbeid, og de utfordrer hverandre til nytenkning. Hele tiden er de på jakt etter forbedringer, forenklinger, tilleggsfunksjonaliteter etc.

Noen ganger kreves det omfattende endringer. Andre ganger kan det være så enkelt som å flytte en knapp. –  Det jobbes tett med utviklerne på dette. Vi produkteiere styrer brukervennlighet og funksjonalitet, mens utviklerne må finne beste tekniske løsning for å oppfylle kravene, sier Alexander.

– Min fanesak er at det skal være lettvint, enda enklere, enda smidigere og mest mulig automatisk, for å spare kundene for unødig hodebry.

Nye løsninger

«Live» forhåndsvisning mens du fyller ut faktura, er en av forbedringene Alexander står bak. Kunden ser til enhver tid hvordan fakturaen blir. Endres ett beløp, endres alt. En annen forbedring han har gjort, er at man nå enkelt kan gruppere og sortere fakturaer på kunder, slik at det er raskere å få oversikt.

I skrivende stund er Alexander også i ferd med å sluttføre Holtes nye befaringsapp. Ved hjelp av denne vil kundene kunne samle all nødvendig informasjon for raskt å gjøre en beskrivelse av jobben og utarbeide et nøyaktig tilbud. Befaringen registreres hurtig med automatisk plassering via GPS. Når alle detaljer er registrert, kan man fotografere, tegne, føre notater og legge til kostlinjer, et supert grunnlag for effektiv utarbeidelse av selve tilbudet når man er tilbake på kontoret.

Send innspill

Alexander gjentar at han ønsker flere innspill fra programvarebrukerne, og oppfordrer alle til å melde inn ønsker til e-postadressen support@holte.no. – Det er de som bruker systemet aktivt som kjenner hvor skoen trykker og de fortjener å bli hørt. I Holte er det kort vei fra kundeinnspill via utvikling til ferdig produkt. Noe kan gå fort, men andre ting kan ta litt lengre tid, sier han.

Alexander har travle dager på jobb. Hjemme har han samboer, barn, dyr og gård. Det er usikkert om den backpacker-turen fremdeles står på ønskelisten…