ALT’A RØR bruker sjekklister i HoltePortalen!
Det er mange rørleggerbedrifter i Alta, og vi vil tro at det var flere som ønsket å sikre seg det prestisjefylte oppdraget med å innrede de luksuriøse badene i den nye fløyen på Sorrisniva Arctic Wilderness Lodge i 2021. Det ble Alt’A Rør som fikk jobben, og som gjennomførte prosjektet på en utmerket måte. Kanskje fordi ALT’A RØR bruker sjekklister i HoltePortalen?


Sorrisniva tilbyr gjestene ekte arktiske villmarksopplevelser året rundt. Du kan velge mellom førsteklasses overnatting i Arctic Wilderness Lodge med lekre baderom utført av Alt’A Rør, eller en kjøligere opplevelse i Sorrisniva Igloo Hotell i 6 minusgrader og rom designet av iskunstnere. Sistnevnte rom kan kun benyttes i vinterhalvåret, siden hotellet smelter ned i april hvert år.


HolteMagazinet kom på besøk en dag i mars, og ishotellet var heldigvis intakt. Gutta i Alt’A Rør hadde mye på planen den dagen, og det ble Hege Seppola som kjørte oss på befaring til Sorrisniva. Det passet helt utmerket, for det er Hege som oppretter og tilrettelegger sjekklistene for service-gutta ute på jobb.


Innholdsrike sjekklistemaler
Sjekklistemalene i HoltePortalen inneholder en rekke ulike oppgaver, og Hege tilpasser etter beste evne. For sikkerhets skyld lar hun gjerne noen ekstra punkter være med, og så tar gutta heller og kutter ned litt hvis det er sjekkpunkuter på listen som ikke er relevante for oppdraget. – Da har de alt det trenger, og risikerer ikke at noe mangler. Det er ulike ting jeg luker ut hver gang, sier Hege.
Det er lange avstander i fylket, og Alt’A Rør har to kategorier ansatte, de som jobber «borte» og de som jobber «hjemme». Alle gutta bruker sjekklisteappen i HoltePortalen og kan utføre dokumentasjonsjobben via app.
Dick Nyman er en av gutta på service. Han er spesielt glad for at det er så enkelt å føre avvik og r.u.h. i appen på mobilen sin. – Jeg liker godt at sjekklistene ikke trenger å sendes via e-post, men at all dokumentasjon lagres direkte i HoltePortalen, sier han. – Dermed får også Hege alltid full kontroll inne på kontoret. Det er veldig lettvint å bare krysse av i sjekklistene, man kan legge inn kommentarer, ta bilder for å dokumentere og jobbe fleksibelt med sjekklistene underveis i prosjektet.
Kvalitetssikring og HMS funker så bra med HoltePortalen
Nyman er fornøyd med at både kvalitetssikring og HMS funker så bra med HoltePortalen. – Avvik oppstår jo, ofte grunnet slurv og uhell fra andre fag, og medfører ekstra jobb for oss. Når man må avvike fra den planlagte jobben, blir det viktig å dokumentere hvorfor. De store aktørene ønsker å få disse registreringene inn. Jeg tar bilde og registrerer på appen, slik at kontoret kan videresende til entreprenøren. Jeg tror det er viktig å være litt pirkete som meg, smiler Nyman.


Sjekklistene er sikkerheten din
Nyman har tidligere jobbet som anleggsleder i flere år og vet hva som må til. – Hvis det oppstår en krisesituasjonen så er det sjekklistene som er sikkerheten din. Og vi har nok mer å lære for å bli enda bedre, avslutter han.
Relatert
Du MÅ ikke ha sentral godkjenning – men det er lurt å ha det!
Trenger du hjelp til å søke om sentral godkjenning? Har du dokumentasjon rundt kvalitetssikring på stell, eller har du forbedringspotensiale? Fagavdelingen i Holte har god erfaring og den nødvendige kunnskapen til å bistå deg gjennom søknadsprosessen. Du MÅ ikke ha sentral godkjenning, men det er lurt å ha det. Vi har tatt en prat med fagkonsulent Claus Hagberg Olsen som virkelig brenner for dette.
LYNRASK KALKULASJON med JobOffice fra Holte
Folk som skal pusse opp badet har ofte tenkt lenge, men når de kontakter en rørlegger vil de gjerne ha raskt svar. Og gode løsninger. Dette er nettopp hva BadeDesign i Trondheim har spesialisert seg på. Når de drar ut på befaring får kundene både pristilbud og 3D-tegning samme dag – eller senest dagen etter. Ola Falmår som drar ut, er et kreativt oppkomme av gode ideer og spreke løsninger. Det er ikke rart at de har mye å gjøre!