Bruker JobOffice både inne og ute!

Familiebedriften Svolvær Rør AS består av Berit, Lasse og Henrik Arntsen. Vi treffer Henrik en dag i mars. Han bruker JobOffice i sitt daglige arbeid, med bl.a. sjekklister, bildedokumentasjon og timeføring. Han har også med pc i bilen, slik at han kjapt kan kalkulere i JobOffice dersom en kunde ønsker et pristilbud der og da.

Det er en kjølig vårdag når Holte kommer på besøk til Svolvær. De majestetiske Lofotfjellene har gjemt seg litt bort i tåka, men heldigvis letner det litt etterhvert. Selv den berømte Svolvær-geita får vi et glimt av, men det sagnomsuste spranget fra horn til horn der oppe frister ikke veldig (se bildet øverst til høyre).

Det er Berit Arntsen som til vanlig sitter på kontoret, mens mann og sønn er ute og skrur. Henrik trives godt som rørlegger og forteller at han synes det er bra at ingen hverdag er lik. Samtalen foregår i bedriftens kombinerte lager og verksted. Her er det skrustikker, bormaskiner, sager, sveiseapparat og mye annet verktøy og utstyr.

Bruker JobOffice både inne og ute
Lasse og Berit Arntsen utgjør selve kjernen i familiebedriften Svolvær Rør AS. Lasse og sønnen Henrik fører sjekklister med bilder for dokumentasjon og timer i JobOffice. Berit har stålkontroll på kontoret. – Folk som ikke forstår hvor flott dette systemet er får bare fortsette å jobbe tungrodd, sier hun.

Utfordringer løses på strak arm

– Det hender vi får noen utfordringer når vi skal reparere rør på gamle båter, forteller Henrik. – Ofte er det defekte deler som ikke finnes i sortimentet lenger, eller utenlandske deler vi ikke har. Da hender det at vi tar den defekte rørdelen med hit, sager av en bit og finner en passende dimensjon som tilpasses, pusses jevnt og fint og sølvloddes sammen. Vi rett og slett lager en ny del. Alternativet for båteier er ofte modernisering
av hele rørsystemet, noe som kan medføre landligge i flere måneder. Hvis det isteden kan la seg løse med en hjemmelaget del, er det mange som velger det.

Det er ikke enhver rørleggerbedrift som kan gjøre sånt selv. Kunden er ofte i ekstase når slikt lar seg løse, og fornøyde kunder liker vi godt.

Henrik forteller at en annen fordel med verkstedet, er når det er vinter, dårlig vær, iskaldt og de kanskje jobber i en grøft med en stamme med mange vannuttak. – Da kan vi skru det ferdig her innendørs i skrustikka, isteden for å gjøre den delen av jobben ute med stivfrosne fingre. Vi bruker også verkstedbenken til å utføre småservice på verktøy.

Alle bruker JobOffice

Henrik og Lasse bruker JobOffice ute på arbeid. De tar bilder til dokumentasjon, krysser av i sjekklister, fører timer, fører henting av materiell m.m. og begge har med seg nettbrett i servicebilen.

Det er gutta som drar ut på befaringer, men Berit på kontoret som regner flest pristilbud. De bruker alle tre JobOffice, og de er veldig fornøyd – spesielt Berit og Henrik. – Lasse er ikke så glad i data generelt, men for Henrik er alt lekende lett, smiler Berit.

Varer bestiller de fra Heidenreich i Narvik og Ahlsell på Sortland. Henrik forteller at med digitale prislister fra grossistene innlagt i JobOffice, er det lett å bestille varer og svært enkelt å kjøre returseddel rett fra telefonen. – Ho Berit sparer masse tid på at vi kan gjøre dette direkte, sier han.

Regner tilbud og fakturerer

Inne på kontoret er det Berit som regjerer. Hun bruker JobOffice til å regne anbud og til å fakturere. – Gutta drar ut på befaringer og lager elektronisk bestilling i JobOffice med beskrivelse av hva kunden vil ha, sier hun.

På spørsmål om hun er fornøyd med kalkulasjonspakkene i JobOffice, ler hun litt før hun svarer at hun har hele prisboka i hodet og regner derfor på en litt annen måte. Men hun kjenner godt til pakkene, og vet at mange rørleggere setter stor pris på at de er ferdig utregnet med både materiell og forventet timeforbruk.

Dokumentasjon er Berit særdeles opptatt av. – I vår bransje er det strenge krav til å dokumentere arbeidet, og også til det synes jeg JobOffice fungerer superbra, sier hun. Det er jo så lettvint at JobOffice snakker med Boligmappa.no slik at FDV-dokumentasjon som skal sendes til oppdragsgiver bare suser av gårde dit med et tastetrykk.

Har vokst med JobOffice

Da familiebedriften begynte å bruke JobOffice for 15 år siden var innholdet i programvaren mye mindre. I årenes løp har systemet blitt utvidet og fått flere moduler. Svolvær Rør har vokst i takt med JobOffice og tatt i bruk nye moduler etterhvert.

Berit har brukt JobOffice siden starten og hun ser store fordeler med det. Hun forteller at de tidligere også hadde stor butikk tilknyttet en kjede, og at de der måtte benytte deres system. Men Berit nektet å bytte. – Alt av fakturering tviholdt jeg på, fordi JobOffice er så mye mer oversiktlig og raskt å jobbe i, sier hun. De som jobbet i butikken måtte benytte det andre systemet, men ikke Berit på kontoret. For henne er det JobOffice som gjelder.

Bruker JobOffice inne og ute
Henrik Arntsen er glad for å ha JobOffice i sin hverdag som rørlegger. Og for å ha et innholdsrikt verksted å utføre spesielle oppgaver på.

Eldre kunder får spesialservice

Ikke alle kunder er like digitale. Berit forteller at de har en del eldre personer på sin kundeliste. Noen av dem har ikke engang e-post, så da kunne man jo tro at faktura må sendes i konvolutt. Men nei da, Henrik er service-innstilt og tilbyr dem ofte at han kan ta med bankterminalen på siste besøk så de kan betale der og da. Berit printer raskt ut faktura på kontoret, som Henrik tar med og overleverer personlig. – Kundene er superfornøyd med at en slik løsning går an, og betalingen blir registrert direkte i JobOffice, sier Berit.

Kjapp respons fra support

Vanligvis går det meste knirkefritt i JobOffice, men hvis det dukker opp noe i programmet som Berit ikke får til, er hun glad for at Holte gir så kjapp respons. «Det tar aldri lang tid fra jeg kontakter dem til oppgaven er løst. Jeg får først en umiddelbar melding om at henvendelsen er mottatt, og ikke lenge etter ringer telefonen. Ofte løses oppgaven via fjernstyring av min pc mens jeg ser på, det er utrolig lettvint».

Anbefaler JobOffice til alle

«Når jeg treffer folk som driver i virksomheter med den samme dokumentasjonsplikten som oss, så snakker jeg veldig varmt om JobOffice», forteller Berit.

«JobOffice er et kjempeenkelt system som jeg er blitt veldig glad i, selv om jeg ikke er rørlegger», sier hun. «De som bruker JobOffice har jo en veldig forenkla hverdag. Rørleggerne ute bruker PocketLink-appen og gjør alt ferdig på stedet. Så kan de synkronisere med JobOffice inne. Fakturaen er egentlig ferdig når den kommer inn på kontoret, den trenger bare en ørliten sjekk om at alt er med».

– Folk som ikke skjønner hvor flott dette systemet er, får bare fortsette å jobbe tungrodd, avslutter Berit.

 

Les mer om JobOffice