Har stor nytte av Holtes systemer på HMS og KS
På Barkåker utenfor Tønsberg holder Lysell Entreprenør til. Bedriften ble etablert i 2012, og de har brukt SmartKalk fra Holte siden starten. De hadde KS-system fra en annen leverandør som funket bra på kontoret, men ikke ute på byggeplass. Prosjektleder Andreas Bjerkesti forteller at det måtte et tilsyn til før de fant veien til HoltePortalen for 12 år siden. Nå kjører de fast revisjon hos Holte både på KS og HMS, samt ved fornyelse av Sentral godkjenning
Når HolteMagazinet kommer på besøk er Andreas akkurat ferdig med søknad om fornyelse av Sentral godkjenning. Den jobben har han fått hjelp til over telefon fra Holte, mens fagkonsulenten har bistått via fjernstyring. Andreas hadde gjort et godt forarbeid. – Jeg hadde det meste av vedlegg klart, så selve jobben gikk fort, forteller han. Det passer sikkert ekstra bra nå som han har delvis pappapermisjon. Andreas forteller at de bruker HoltePortalen til både KS og HMS. Avvikshåndtering, sjekklister, ressursplanlegging og vernerunder styres og dokumenteres via app. Alle jobber kalkulerer han i SmartKalk. Han forteller at de har regnet prosjekter i SmartKalk i 10 år, så det har blitt flere hundre etterhvert.
Tok et kurs i SmartKalk
Den gangen Andreas begynte med SmartKalk tok han et kurs hos Holte, og dermed var han i gang. – SmartKalk er lett å lære, sier han. – Og jo flere prosjekter man har regnet, desto fortere går det. Han forteller at han bygger opp maler, og henter ofte inn elementer fra andre prosjekter eller fra Holtes prisbase. – Det er raskt å justere elementer i programmet, og lett å gjenbruke i nye kalkyler, forteller han.
Lysell Entreprenør fant veien til HoltePortalen
Andreas forteller at det var et tilsyn fra Dibk i forhold til Sentral godkjenning, som avdekket at de ikke hadde godt nok system. Da vi fikk spørsmål om hvordan de ute på byggeplass så KS-rutinene, ble vi svar skyldig. Systemet funket bra inne, men det hjalp jo ikke ute. Det ble en bratt læringskurve. Vi var ganske ferske da det skjedde, og mistet heldigvis ingen godkjenninger. Men vi måtte skaffe oss et bedre system, og valget falt på Holte. Dette er nå 12 år siden.
Vi oppdaget at Holtes systemer var svært dynamiske, også i forhold til bruken ute på byggeplass. Det å sitte på kontoret og ha systemene i orden er bare en side av saken, det må fungere ute også. Nå bruker vi HoltePortalen og alle gutta har app på mobilen. Det funker veldig greit. De tar bilder, fyller ut sjekklister og registrerer avvik. Vi er 13 ansatte.
Tiltaksklasse 1
Daglig leder Lars Olav Lysell har fagbrev som anleggsmaskinfører, og er mye ute og graver. Firmaet påtar seg for det meste oppdrag innen tiltaksklasse 1, og for tiden holder de på med to eneboliger, en tomannsbolig, et rehabiliteringsprosjekt og et graveprosjekt.
Skreddersyr sjekklister
Inne på kontoret håndterer Andreas de ulike prosjektene. Når oppdraget er kalkulert og kunden har akseptert pris, planlegger Andreas fremdrift og ressursbruk med HoltePortalen.
Han skreddersyr sjekklistene som gutta bruker ute på byggeplassen, ved å kutte ut alt som ikke er relevant. – Jeg anbefaler virkelig å sette opp sjekklistene etasje for etasje, så de blir enklere å fylle ut, sier Andreas. Vernerunder og avvikshåndtering gjennomføres med app, og de loggfører alt. – Det er lettvint å sende vasler ut til kundene elektronisk, sier Andreas. – Holte Ressursplanlegger viser oss hvor folk er når. De fleste jobber utvikler seg underveis, og det er derfor ikke mulig å beregne all tidsbruk 100 %, men den gir oss en grei oversikt.
Anbefaler Holte til andre
Andreas anbefaler Holte til andre. – Det er både tidsbesparende, effektivt og enkelt å bruke. Det koster litt, men det er verdt det, avslutter han.
Relatert
Anbefaler JobOffice til alle elektrikere
Trond David Bergeplass i EHT Elektro på Ål har travle dager, og er superfornøyd med hvor oversiktlig og effektiv arbeidsdagen er blitt etter at han begynte med JobOffice fra Holte. – Jeg syns det er veldig realt å ha alt på ett sted, sier han. – Alt av dokumentasjon suser rett inn i Boligmappa.no, varebestilling registreres rett i prosjektet, timer føres og faktura sendes med et par tastetrykk.
Ny felles plattform for bygg og VA/VVS i NOBB
I mars 2024 lanserte Byggtjeneste sin nye versjon av NOBB.no. I denne nye versjonen vil produktdata for både bygg og VA/VVS ligge tilgjengelig side om side. Med én struktur og like god kvalitet på alle data blir det enklere enn noensinne både å finne og laste ned informasjon. Dette er en veldig god nyhet for deg som kalkulerer i SmartKalk. Og ikke minst for deg som skal lage klimagassregnskap.