Hva når jeg har glemt å bestille byggevarer?

Du titter på klokka. Tilbudet er godkjent av kunden, byggesøknaden er godkjent av kommunen, framdriftsplanen er lagt og gutta står klare til å begynne å jobbe. Dere venter på byggevarene som ikke kommer. Du tar en telefon for å sjekke, og oppdager at «noen» har glemt å bestille byggevarer. I tillegg til at dette både er pinlig og dyrt, er det også helt unødvendig. Likevel skjer det ofte.

Enkelte byggevarer har også lang leveringstid. Du skal kanskje sette inn vinduer og dører i mai og tenker i januar at du har god til den bestillingen. Men plutselig er det april, og 8 ukers levering holder ikke. Du må ut og kjøpe vinduer og dører til helt andre priser, og budsjettet sprekker. Andre ganger kan det være usikkerhet rundt om varer faktisk er bestilt, og du kan fort ende opp med dobbel bestilling som heller ikke er billig.

Pass på bunnlinja

Også småvarer virker inn på din bunnlinje. Det kan kanskje være en hyggelig gest å la to av gutta i firmaet ditt sette seg i bilen for å kjøpe en ekstra tube med TEC7 eller den skruepakka dere mangler for å bli ferdig for dagen, ta seg en pølse og slå av en prat med gutta på byggevarehandelen. MEN har noen glemt å bestille byggevarer, kan det bli dyrt.

Og hvor mange ganger har du tatt imot leveranse på byggeplass uten å ha hatt helt oversikt over innholdet? Alt dette er problemstillinger vi vet de aller fleste har et forhold til.

Med Holtes nye løsning for digital varehandel unngår du alt dette. Du får isteden full oversikt over varer bestilt til hvert enkelt prosjekt. Du kan enten bestille varer direkte fra kalkylen din i SmartKalk eller legge inn en digital bestilling i HoltePortalen. Varemottak gjør du elektronisk med app på byggeplassen. Skulle du ha glemt å bestille noe eller går tom for varer underveis i prosjektet, kan du enkelt etterbestille disse varene ved å skanne strekkoden på produktene, legge til i handlekurv og bestille direkte. En stor fordel er at disse etterbestillingene knyttes direkte til prosjektet du bestiller på og blir fakturert på riktig prosjekt.

Mange baller i lufta kan lett skape kaos og uoversiktlige hverdager.  Da blir det ekstra viktig å ha en digital base i bunnen og gode rutiner. Med programvare fra Holte har du alt du trenger for å gjøre denne jobben, enten du bruker SmartKalk eller HoltePortalen.

Bruk kalkylen til noe mer

SmartKalk er et brukervennlig og fleksibelt kalkyleverktøy som gir treffsikre kalkyler og gode rapporter. SmartKalk hjelper deg å spare tid når du skal kalkulere prisforespørsler og samtidig være trygg på kvaliteten i dine kalkyler. SmartKalk har også støtte for NS 3420. Men SmartKalk er også mye mer.

De aller fleste varebestillinger til et prosjekt skjer per i dag via telefon eller e-post. Dette er tidkrevende og bryter den digitale verdikjeden. Manuelle, lite transparente bestillinger fører ofte til forsinkelser i leveranser, venting, feilbestillinger, svinn, flytting av materialer og leting på byggeplass. Dette kan du unngå med å sende bestillingen direkte fra kalkylen din i SmartKalk. Alle materialer og varer du har tatt med i kalkylen blir med på bestillingen.

Elektronisk bestilling

Med modulen for elektronisk bestilling i HoltePortalen, kan du enkelt og effektivt lage elektronisk bestilling direkte til ditt byggevarehus på bakgrunn av kalkylen og materialvalget du har gjort i SmartKalk. Slik får du digital sporing på alle materialer og reduserer risiko for at materialer til prosjektet uteblir. Alle ordrer knyttet til prosjektet samles på ett sted, samtidig som du enkelt kan tid- og stedfeste de enkelte materialleveransene i henhold til prosjektets fremdrift.

Du får god oversikt, og kan enkelt forsikre deg om at ingenting uteblir i leveransene. Det er også enkelt å dele opp bestillingen slik du ønsker, ved hjelp av flere filtermuligheter. Ved å spesifisere nøyaktig hvor og når du ønsker de ulike materialene levert, sikrer man seg en mer lønnsom prosjektstyring.

3 i 1-appen – Holte Flyt

Med Holte Flyt-appen i lomma har du full kontroll på alle dine digitale bestillinger til enhver tid. Holte Flyt er 3 i 1 appen som kan skanne varekoder, lage bestillinger og gjøre digitalt varemottak ute på byggeplassen. Med denne har du full kontroll på vareflyten i prosjektet. Alle ordre er på plass i appen og du vet akkurat hva som er bestilt og når neste leveranse kan forventes. I tillegg har du full kontroll over forsendelsen som kommer på byggeplass. Og med digital pakkseddel fra din leverandør vil du med et raskt skann av denne vite nøyaktig hva som er med i forsendelsen din.

Takket være oppslag mot NOBB, kan appen vise deg nødvendig informasjon knyttet til varene du ønsker å bestille. Prisfilen fra din leverandør er selvsagt også tilgjengelig på mobilen. Som nevnt tidligere, skulle du gå tom for en byggevare er det bare å skanne produktet du holder i hånda, eller gå inn i ordren og tilleggsbestille det du mangler.