Sparer 85 % av tiden på å regne tilbud i JobOffice

Elektro Partner as i Bergen fyller 30 år i år. Men først det siste året har de giret opp tempoet når det gjelder pristilbud. Da daglig leder Trond Johannessen oppdaget den nye programvaren JobOffice EL og alle mulighetene der, satte han og kollega Mathias seg ned og bygget flere hundre kalkulasjonspakker. Nå suser tilbudene ut nesten av seg selv. De sparer 85 % av tiden på å regne tilbud i JobOffice.

Trond Johannessen, daglig leder Elektro Partner as
Trond Johannessen, daglig leder i Elektro Partner as synes det er strålende at tilbudene nå suser ut nesten av seg selv. – Det har gått fra 30 til 5 minutter å kalkulere, sier han.

Det var Tronds far, Arvid Johannessen som startet firmaet i 1991. Sønnen overtok ledelsen omkring 2005. I dag er de 16 ansatte.

Når man skal sende ut pristilbud, så er det tre hovedfaktorer som gjelder, sier Trond.

  1. Rask prisutarbeidelse
  2. Riktig pris
  3. Profesjonelt utseende

– Alle disse tre faktorene er godt ivaretatt med JobOffice. Og det at pakkeprisene inneholder grossistenes prisfiler som kan implementeres i programmet, gjør også at pakkene enkelt kan oppgraderes ved prisendring. Fra å bruke rundt en halv time på å kalkulere et bad, kjøkken eller et vaskerom, er nå det meste gjort på 5 minutter. Det setter samarbeidspartnerne våre stor pris på.

Det var tilfeldigheter som gjorde at Trond fikk vite om JobOffice for El. En rørlegger han samarbeider med som bruker JobOffice, fortalte at han hadde hørt at det var kommet en ny versjon for elektrikere. Trond, som stort sett var vant til å regne priser på andre, mer tungvinte måter, var ikke sen med å undersøke.

Laget 264 kalkulasjonspakker

Da Norge var stengt ned i 2020 og sommerferien sto for døra, satte Trond og kollega Mathias seg ned og bygget kalkulasjonspakker. Pakkene ble laget etter hvert som de så behovet, og de har totalt laget 264 pakker.  – Vi brukte litt tid på dette, men det har vært en investering i forhold til tiden vår nå, forteller Trond. – Nå sitter vi og føyser ut tilbud «angmass». Det går veldig mye kjappere enn før.

Trond forteller at de gjerne får prisforespørsler på to måter. Enten får de en beskrivelse fra en samarbeidspartner som er totalleverandør, eller de får direkte henvendelse på mindre komplekse installasjoner.

– Våre samarbeidspartnere er gjerne tømrere, rørleggere eller kjøkkenmontører. De beskriver enkle oppdrag som f.eks et bad. En tømrer vi samarbeider med som sender forespørsel til flere fag, sier at vi alltid er raskest til å svare. Rask tilbakemelding er viktig. Av erfaring vet vi at kunder som etterspør pris fra ulike fag ikke vil vente to uker. Da har de gått lei og spør heller noen andre. Det er en kjempefordel å være rask, sier Trond.

Mathias Haarberg, Elektro Partner
Sammen med kollega Mathias Haarberg satte Trond seg ned sommeren 2020 og bygget 264 kalkulasjonspakker i JobOffice. Disse, og mange flere pakker, kan andre elektrikere nå få høste fordelene av.

 

Flest oppdrag i private boliger

Elektro Partner har flest oppdrag i private boliger. De har en god del rehabiliteringsprosjekter, men også en del nye eneboliger. De har merket at folk det siste året har vært ønsket å investere mer i egen bolig, og mange har nok prioritert ting de har tenkt på lenge å pusse opp og fornye. Særlig kjøkken, bad og vaskerom er det mye av.

Med mange henvendelser, er det en ekstra fordel å være kjapp med pristilbudene. Trond tipper at de vinner flere pristilbud med JobOffice, kanskje fordi de rekker å sende ut så mange flere.

Holte er lydhøre for innspill

Vi i Holte synes det er veldig moro å snakke med fornøyde kunder, og Trond er så absolutt fornøyd. Han er også veldig fornøyd når det gjelder Holte som samarbeidspartner. Holte følger opp, og de lydhøre for innspill. Vi setter pris på godt samarbeid, og det er mange fordeler med en kortreist programvare.

På spørsmål om han anbefaler JobOffice til andre elektroinstallatører, må han tenke seg litt om før han svarer: – Selvsagt gjør vi det! Slik det fungerer for oss nå, så er det helt supert. Vi har bare positivt å si, men ikke selg det til konkurrentene våre, ler Trond Johannessen.