Byggtjenester Sør-Gudbrandsdal er et av firmaene som har tatt i bruk digital byggevarehandel gjennom SmartKalk og Gausdal Landhandleri. De melder om økt effektivitet, bedre kontroll og store tidsbesparelser. 

Daglig leder, kalkulatør og alt-mulig-mann Håvard Musdalslien i Byggtjenester Sør-Gudbransdal AS tar oss godt imot mellom montering av et nytt fjøs oppe i dalen og kalkyler inne på kontoret. Byggtjenester Sør-Gudbransdal teller tolv mann, to på kontoret og ti på byggeplass. Håvard kjenner Holte godt da har vært kunde hos har vært kunde hos oss siden 2006.

Regnet over 400 jobber i SmartKalk

- SmartKalk har jeg brukt siden 2012 og jeg har regnet på over 400 jobber i programmet. Jeg har enda til gode å bomme skikkelig på et tilbud, sier Håvard Musdalslien. Byggtjenester Sør-Gudbrandsdal tar alle typer oppdrag fra nybygg, hytter, landbruksbygg og rehabiliteringsprosjekter.  – Vi er veldig glad i rehabiliteringsprosjekter og de har vi flest av. Sånne prosjekter krever mer prosjektering og da er SmartKalk god å ha. Vi regner nesten absolutt alt i SmartKalk, alt i fra de minste prosjektene til de største. Og nå som vi har begynt å bestille byggevarene digitalt basert på kalkylen regner vi alle jobber i SmartKalk, sier Musdalslien.

LES OGSÅ: BESTILLER BYGGEVARER DIGITALT - SPARER MASSE TID!

Bedre kontroll og oversikt

Byggtjenester Sør-Gudbrandsdal har handlet byggevarer digitalt i snart et år, og erfaringene er veldig positive. Før kunne jeg bruke inntil to timer på å gjøre en bestilling til et prosjekt. Samme operasjon tar nå rundt fem minutter etter at jeg tok i bruk løsningen til Holte og Gausdal Landhandleri. Hvis man legger sammen alle prosjektene på et helt år blir det mye besparelser. I tillegg er tiden fra jeg bestiller varene til de er på byggeplass kortere. Vi opplever mindre venting og vi har alt på plass når vi trenger det. Vi har en helt annen kontroll og oversikt over hva vi har bestilt,  og på når varene er på byggeplass, sier Håvard. – Målet er at 70-80 prosent av byggevarene til et prosjekt digitalt.

Rett rundt hjørnet er også lansering av en app som skal bidra til enklere varemottak ute på byggeplass. Med appen skanner du strekkoden på de ulike leveransene til et prosjekt på mobilen. Varene vil da legge seg til i prosjektet, og man får en enda bedre kontroll på hva som er levert på en bestilling. I tillegg kan man enkelt supplere og bestille varer via appen underveis hvis man går tom for noe eller det er noe man har glemt å bestille. – Vi gleder oss veldig til appen er klar til å brukes. Det å kunne kjøre ordentlige varemottak, og ikke minst supplere varer direkte fra byggeplass ved å scanne strekkode på et produkt eller søke det frem i appen blir veldig effektivt og lettvint, sier Håvard.  

LES OGSÅ: FRA PILOT TIL PRAKSIS

Prosjekteringen har endret seg

Måten han tenker på når han prosjekterer har også endret seg. – Før når jeg regnet på en jobb, så var hovedformålet med kalkylen å lage et tilbud til kunden. Nå tenker jeg bestilling når jeg regner på jobber, og det betyr at jeg slipper den manuelle gjennomgangen og kontrollregningen av kalkylen på papir før jeg bestiller. Dette sparer jeg veldig mye tid på. Når vi i tillegg har lagt inn materialliste og ferdig rabatterte priser inn i SmartKalk, får jeg heller ikke noen overraskelse når jeg får faktura fra Gausdal Landhandleri, smiler Håvard.

-Det beste med hele prosjektet  er tida jeg sparer. Det er det aller viktigste, sier Håvard. Tiden som blir spart brukes ute på byggeplass. – Vi ønsker jo å være så mye tilstede der det skjer, følge opp kunder mest mulig og ikke minst de ansatte.  Vi kan jo ikke bare være effektive inne. Vi må være effektive ute også, avslutter Håvard.

HER KAN DU FÅ MER INFORMASJON OM DIGITAL BYGGEVAREHANDEL