Rapportene til Holte skaper tillit – men musklene er vel så viktige

Slagordet til Syljuåsen, «bygger tillit», forplikter. Det å kunne presentere proffe og tillitsvekkende rapporter til kundene er derfor av stor betydning. Men valget av programvareleverandør hadde også et annet viktig kriterium for Syljuåsen. – Rapportene til Holte skaper tillit – men musklene er vel så viktige. Vi valgte helheten og tryggheten ved at Holte er et stort programvarehus med muskler og soliditet, sier kvalitets- og HMS-sjef Odd Arne Danielsen.

Med 200 ansatte er Syljuåsen en betydelig entreprenør i Mjøs-distriktet. De har kontor både på Gjøvik, Hamar og Lillehammer. Når vi snakker sammen er de involvert i rundt 40 prosjekter med smått og stort. Et av de større prosjektene er renovering av fylkeshuset på Hamar, som er en stor og komplisert jobb hvor bygget driftes samtidig. Et annet spennende prosjekt er Bondelia Park, et boligprosjekt med 60 boenheter og Mjøsa som nærmeste nabo.

Full oversikt med apper

Det er Magdalena Jagiello som er byggeplassleder på Bondelia Park. Prosjektet består av både eneboliger og rekkehus, samt en underjordisk parkeringskjeller. Det skiltes med bærekraftige løsninger, gode og luftige uteplasser og vidstrakt utsikt. Prosjektet er tredelt og de første 15 enhetene skal overleveres allerede denne våren.

Magdalena har ansvaret for fremdriften og den daglige driften, inkludert HMS og KS på byggeplassen. Alt dette styrer hun ved hjelp av HoltePortalen, primært gjennom appene for inspeksjon, sjekklister og avvik. Prosjektet ble påbegynt for vel et år siden, og Magdalena forteller at hun har hatt grundig opplæring med de ansatte i app-bruk.

Magdalena Jagiello, Syljuåsen
Magdalena Jagiello er byggeplassleder i Bondelia Park ved Mjøsa. Hun styrer både fremdrift og den daglige driften inkludert HMS og KS via HoltePortalen.

Begeistring fryder

Syljuåsen har sluttet med papir og blyant til sjekklister og avvik.

Magdalena hadde selv bakgrunn fra sjekklister på papir, men fra dag en hos Syljuåsen ble hun introdusert for HoltePortalen og ble raskt begeistret. Nå overfører hun begeistringen til sine kolleger. – De fleste har tatt imot app-bruken med åpne armer, men enkelte er litt ukomfortable med å gi slipp på papirarbeidet. Jeg maser litt på våre folk, spesielt når det gjelder registrering av avvik, innrømmer hun. – Det er viktig å føre avvik fortløpende. Jeg pleier å si at selv om du ordner det, så ta likevel bilde av det og skriv ned hva du har gjort, så har vi det i systemet.

Rapportene skaper tillit

– Jeg har sett skrekkeksempler på rapporter fra andre programvarer som ser lite tillitvekkende ut med rotete layout og ulogisk oppsett. HoltePortalen holder en helt annen standard. Når vi genererer sjekklisterapporter på et bygg kommer de systematisk og oversiktlig ut. Også avviksrapporter er systematiske og ryddig satt opp i tabellform, sier Odd Arne. – Vi er stolte av å vise fram tillitvekkende rapporter til våre kunder. For oss er det en veldig god strategi å være åpen og holde byggherren orientert. Derfor blir rapportene fra Holte et svært viktig hjelpemiddel.

Magdalena er enig. – Jeg sender ut inspeksjonsrapporter til byggherren for å holde dem oppdatert. Alle som er involvert får disse. De rapportene jeg sender ut er oversiktlige og enkle å forstå, sier hun. – De er lettleste og inneholder bilder.

Nylig fikk de skryt av en byggherre for sin åpenhet både innen kvalitet og HMS. Dette var ikke byggherren vant til, og det ble satt stor pris på.

En fordel at alt ligger i HoltePortalen

Odd Arne har mest fokus på de store linjene. – Jeg forsøker å holde styr på hvordan det går i prosjektene, vurderer status på planlagt fremdrift kontra reell situasjon i bygget og kontrollerer kvaliteten i sjekklister, sier han. – Det er viktig at folk tar bra nok bilder til dokumentasjon. Jeg sjekker at vernerunder går som de skal og at avviksmeldingen holdes oppe. Vi bruker også Holte Kjørebok – det er en fordel at alt ligger i HoltePortalen.

– I utgangspunktet er det avviks-registrering i appen vi bruker mest, og selvfølgelig sjekklister, forteller Magdalena. – På byggeplassene som ikke krever noe mer har vi inspeksjoner annenhver uke. Risikomodulen kjører vi bare på store prosjekter.

Bondelia Park ved Mjøsa
I utgangspunktet er det avviksregistrering i appen vi bruker mest, og selvfølgelig sjekklister, forteller Magdalena. – På byggeplassene som ikke krever noe mer har vi inspeksjoner annenhver uke.

Vurderte mange leverandører

Til høsten har Syljuåsen brukt HoltePortalen i 4 år. Det var Odd Arne som nyansatt den gangen fikk oppgaven å etablere en digital løsning. – Vi hadde en ganske vid runde hvor vi vurderte mange forskjellige leverandører, før vi landet på Holte.

På spørsmål om hvorfor akkurat Holte, kommer svaret kjapt. – Det var den helhetlige løsningen. Holte hadde mer enn de andre leverandørene, og la vekt på de samme tingene som vi i Syljuåsen legger vekt på. Vi valgte helheten og tryggheten med at Holte er et stort programvarehus med muskler og soliditet. Vi liker app-løsningene godt. Det å kunne være med å påvirke løsningene synes vi også er viktig, selv om det ikke alltid går like fort som vi ønsker oss.

Det var den helhetlige løsningen vi likte. Holte hadde mer enn de andre leverandørene, og la vekt på de samme tingene som vi, sier Odd Arne Danielsen.
Det var den helhetlige løsningen vi likte. Holte hadde mer enn de andre leverandørene, og la vekt på de samme tingene som vi, sier Odd Arne Danielsen.

Holte er framoverlent

– Vi liker at Holte fremstår som en bedrift som svært gjerne integrerer og samarbeider med andre i bransjen enten det er konkurrenter eller partnere. At Holte har en åpen holdning til det å utvikle API-er og grensesnitt mot andre hvis det er behov og ønsker for det. Vi opplever at andre leverandører er mer lukket, sier Odd Arne. – Holte er både framoverlent og har muskler. Det er en god kombinasjon.

Les mer om HoltePortalen
Les mer om SmartKalk