Et liv ved siden av jobben

Kenneth Frøland har 15 års rørleggerpraksis. Han startet sin egen bedrift, Frøland VVS AS i Østfold i februar 2004. Han er en travel rørlegger med mange oppdrag, men får skviset inn tid til en kjapp telefonprat på vei mellom to jobber. Særlig når temaet gjelder favorittprogrammet hans, – JobOffice.

JobOffice kan ikke måle seg med noe, det er ganske enkelt helt konge, fastslår en fornøyd rørlegger Kenneth Frøland.
Sparer tid på papirarbeidet

– Jeg startet først i 2004 med et system fra Mamut, men skjønte fort at jeg ikke ønsket å tilbringe kveldene med det. At faktureringen skulle ta lengre tid å utføre enn selve jobben, ble meningsløst. Med JobOffice kan jeg notere timer og produkter på nettbrettet straks jobben er utført, istedenfor å sitte med pappbiter og gule lapper på kveldstid. Når alt er registrert, er fakturaen klar med det samme.

Suveren bildedokumentasjon

– Det er helt genialt at man kan ta bilder med nettbrettet. Vi bruker det både for å dokumentere arbeidet i etterkant for kunden, og jeg bruker det også for å korrigere lærlingen min. Hvis han er ute på oppdrag alene, sender han meg bilder av jobben han gjør underveis. På den måten er det enkelt for meg å rettlede han på direkten, og kontrollere at han utfører forskriftsmessig arbeid.

– Jeg har lært han hvor og hvordan han skal ta bilder. Det er viktig at ingen ting blir uteglemt – alt må kunne dokumenteres i etterkant slik at vi har vårt på det tørre.

Rask og enkel varebestilling

Kenneth bruker også nettbrettet til varebestilling. – Det er veldig enkelt. For det første får jeg gode rabatter. I tillegg er det enkelt å merke varene slik at de kommer inn på riktig prosjekt, noe som er veldig viktig når jeg skal fakturere. Varer merket med prosjektnummer går direkte inn på fakturaen til kunden.

Hastverk er lastverk

I de tilfellene Kenneth har hoppet over rutinene, har han fått oppleve hvor mye tid manuell fakturering tar. – I jula brukte jeg 11 timer på én faktura, fordi jeg ikke hadde tatt meg tid til å registrere underveis. Det ble fullstendig kaos, med noe fra lager, noe fra bilen og noe fra grossist – og lite var merket skikkelig. Da fikk jeg straffen min, og opplevde at dårlig tid ikke lønner seg. Det ble riktig til slutt, men det skjer ikke igjen! Heretter føres timelister hver dag, straks jobben er gjort! Fra klokka da til da, og hva som er utført. Når siste post er tastet, er fakturaen klar til printes.

Hekta på JobOffice

– Jeg er ikke interessert i å bytte system, sier Kenneth. Han forteller at han også har fått tilbud fra konkurrenten, men lot seg ikke imponere. – De anbefalte bl.a. white board-oversikt istedenfor kalenderfunksjon som i JobOffice. Men det er da virkelig ingen grunn til å dra inn på kontoret mellom hver jobb for å sjekke tavla, når gutta kan få oppdragene ut på nettbrettet der de er?

Skreddersydd program

Kenneth forteller at han også har vært med på produktutvikling av JobOffice. – Har vi meldt tilbake om et problem eller en utfordring, eller etterlyst noe vi har hatt bruk for, har Holte videreutviklet og tilpasset programmet. Det er bare blitt bedre og bedre, dette!

Ingen datakunnskaper nødvendig

– Vi rørleggere er ikke alltid de fremste dataekspertene. Jeg hadde i utgangspunktet ingen datakunnskaper, visste knapt forskjell på mail og internett, men fikk god hjelp til alt jeg trengte hos Holte. JobOffice er dessuten superenkelt å lære seg!

Mange fordeler med JobOffice

Kenneth klarer ikke helt å bestemme seg for hva han synes er aller best med JobOffice. Han er veldig forøyd med den nevnte bildedokumentasjonen. Og likedan med at alt er samlet på prosjektet, som f.eks. sjekklister og FDV-dokumentasjon. – Brukervennligheten er også er superviktig. Du trenger ikke være smart for å forstå dette, hele pakka er bra. Alt funker, og det kommer stadig nye smarte funksjoner. Det er lett å legge til ting, endre på ting, søkefunksjonen er rask, det går kjapt å laste inn pakksedler og velge grossister. Den nye Prosjektkontroll-funksjonen i JobOffice gir meg også veldig god oversikt.

Kalkulasjonspakka er forresten helt konge! Jeg bruker fra et kvarter til en time på å kalkulere en hel enebolig. Videre er det enkelt å kvalitetssikre etterpå, og kontrollere prosjektet underveis. Det er dessuten enkelt å justere prisene opp- eller ned også. Det nyeste nå, er at du også kan se fortjenesten din i prosent. Slik jeg ser det, kan ikke JobOffice måle seg med noe. Det er bare best!

Jeg sparer en masse tid og penger med JobOffice, avslutter Kenneth. – Får faktisk tid til et liv ved siden av.

Les mer om JobOffice her!