Hva er elektronisk kjørebok?

Er elektronisk kjørebok bare en «greie» man godt kan klare seg uten? Er det enda et produkt som overivrige selgere gjerne vil prakke på deg som har nystartet bedrift? Det kan være lurt å stille seg litt kritisk til alt man får høre, og at man ikke kan klare seg uten. Men akkurat når det gjelder elektronisk kjørebok er det faktisk en «må ha» som kan gi deg mange fordeler, ikke minst når det gjelder å få skattefradrag på yrkesbilene dine.

Fra bok til boks

Tidligere kunne man hente kjørebok i papirutgave på enhver bensinstasjon og skrive inn for hånd alle kjørte km for bedriften hver måned. Mange tok et skippertak mot slutten av regnskapsåret. Dette innebar rom for feil, og unøyaktige kjørebøker. 1. januar 2016 innførte skattemyndighetene krav til elektronisk kjørebok for yrkesbiler som ønsker beskatning for faktiske kjørte kilometer privat. Man har fortsatt lov til å fullbeskatte bilen etter sjablongmetoden for yrkesbiler, men dette er i veldig mange tilfeller en dyrere løsning både for skatteyter og bedriften selv. Derfor er det mange som ønsker å beskatte av faktisk kjørte kilometer.

God gammeldags kjørebok i papirutgave var en tidkrevende stressfaktor som mange utsatte i det lengste med å fylle ut.

Elektronisk kjørebok er egentlig en kjøreboks. Den plugges inn i bilen, og har innebygget GPS. Kjørebok(s)en registrerer alle kjørte km i kartfunksjonen, med automatisk loggføring av start- og stoppsted samt kjørerute. Noen varianter skiller også automatisk mellom yrkes og privatkjøring. Så det blir veldig enkelt å holde oversikt, både for den ansatte og en bedriftsleder.

Les også: Slik sparer du skatt med elektronisk kjørebok

Elektronisk kjørebok husker alt

Når man er ute og kjører er det lett å tenke at man skal huske i etterkant hvor man har vært og hvorfor. Erfaring viser ofte det stikk motsatte, særlig når man ofte er på farten. Resultatet ble fort dårlig dokumentasjon og mange bedriftseiere gikk glipp av fradrag. Andre kunne kanskje få litt for mange.

Elektronisk kjørebok gjør jobben med å huske for deg. Og ikke minst med å dokumentere det som skal til for at du som innehaver skal kunne få dekket firmaets utgifter og få fradrag for disse i regnskapet.

Les også: Hvilken elektroniske kjørebok skal jeg velge?