Hva er elektronisk kjørebok?
Hva er elektronisk kjørebok? Er det bare en «greie» man godt kan klare seg uten? Er det enda et produkt som overivrige selgere gjerne vil prakke på deg som har nystartet bedrift? Det kan være lurt å stille seg litt kritisk til alt man får høre, og at man ikke kan klare seg uten. Men akkurat når det gjelder elektronisk kjørebok er det faktisk en «må ha» som kan gi deg mange fordeler, ikke minst når det gjelder å få skattefradrag på yrkesbilene dine.
Fra bok til boks
Tidligere kunne man hente kjørebok i papirutgave på enhver bensinstasjon og skrive inn for hånd alle kjørte km for bedriften hver måned. Mange tok et skippertak mot slutten av regnskapsåret. Dette innebar rom for feil, og unøyaktige kjørebøker. 1. januar 2016 innførte skattemyndighetene krav til elektronisk kjørebok for yrkesbiler som ønsker beskatning for faktiske kjørte kilometer privat. Man har fortsatt lov til å fullbeskatte bilen etter sjablongmetoden for yrkesbiler, men dette er i veldig mange tilfeller en dyrere løsning både for skatteyter og bedriften selv. Derfor er det mange som ønsker å beskatte av faktisk kjørte kilometer.


Så hva er elektronisk kjørebok? Det er egentlig en kjøreboks. Den plugges inn i bilen, og har innebygget GPS. Kjørebok(s)en registrerer alle kjørte km i kartfunksjonen, med automatisk loggføring av start- og stoppsted samt kjørerute. Noen varianter skiller også automatisk mellom yrkes og privatkjøring. Så det blir veldig enkelt å holde oversikt, både for den ansatte og en bedriftsleder.
Les også: Slik sparer du skatt med elektronisk kjørebok
Elektronisk kjørebok husker alt
Når man er ute og kjører er det lett å tenke at man skal huske i etterkant hvor man har vært og hvorfor. Erfaring viser ofte det stikk motsatte, særlig når man ofte er på farten. Resultatet ble fort dårlig dokumentasjon og mange bedriftseiere gikk glipp av fradrag. Andre kunne kanskje få litt for mange.
Elektronisk kjørebok gjør jobben med å huske for deg. Og ikke minst med å dokumentere det som skal til for at du som innehaver skal kunne få dekket firmaets utgifter og få fradrag for disse i regnskapet.
Relatert
Mindre kontortid – større overskudd
– Med SmartKalk blir vi effektive og samtidig trygge på våre kalkyler, sier daglig leder Egil Mollerud i Ditt Bygg AS. – Det er raskt å lage oversiktlige og proffe tilbud til kunder. Det er også enkelt å gjøre analyser for å se hvor langt vi er kommet i prosessen. HoltePortalen er vi også veldig fornøyd med. Den gjør det mulig for oss å bruke mest mulig av tiden vår ute.
Bruker JobOffice både for VVS og EL
Daglig leder i Welhaven Rør og Elektro AS, Leif Welhaven Løchen, bruker JobOffice mye i det daglige. Han leder denne håndverksbedriften i Lier med 27 ansatte, som inkluderer både elektrikere, rørleggere, snekkere og flisleggere. Programvare fra Holte hjelper gutta med timeføring og dokumentasjon, og Leif med prosjektstyring og fakturering.