Programvare for elektrikere gir bedre tid og resultater

Trond Olav Aase i Fana Elektrikeren satt med høye papirstabler på skrivebordet da han fikk en telefon fra Holte i 2019. To uker senere fikk han besøk på kontoret, programvaren ble installert og de ansatte fikk opplæring. Dermed var det slutt på å bruke ettermiddagene på kontorarbeid. Nå bruker han tiden på andre og hyggeligere ting!

– Fana Elektrikeren as har nylig blitt godkjent som Miljøfyrtårn. Der har HoltePortalen virkelig hjulpet oss, forteller daglig leder Trond Olav Aase. – Avviksskjema ligger klart i HoltePortalen. Spesielt på rapportering er det viktig å ha et godt system hvor også montørene skal ha tilgang. Dette har de via PocketLink når de er ute på jobb.

Det er mye som skal på plass når det gjelder fotavtrykk for å få en Miljøfyrtårn-godkjennelse, sier Trond. – Leverandører, grossister, biler – alt skal måles og det er bl.a. stort fokus på gjenbruk og håndtering av avfall.

Lysekloster Family Arena
Fotballbaner er spesialiteten til Fana Elektrikeren. Her Lysekloster Family Arena som har belysning i 425 lux. Prosjektet er styrt med JobOffice og HoltePortalen, programvare som har gjort at Trond Olav Aase fikk 4 ledige kvelder i uka og bedre resultater.

Spesialist på idrettsbanebelysning

Bedriften har dette året hatt en ramme-avtale med Bergen kommune på idrettsanlegg på vedlikehold av fotballbanene. Fana Elektrikeren as er en av Norges største installatører på idrettsbanebelysning, enda de bare er 8 mann.

– I dag leveres det bare LED-anlegg, forteller Trond. Man har da mulighet til å dimme lysene. Vanlig bruk av en fotballbane er f.eks. kampdag tirsdag og torsdag og trening mandag, onsdag og fredag. På trening kan man klare seg med 50 % lys. Da begynner man å spare penger.

Avviksmelding i HoltePortalen

– Når installatørene kommer på jobb, så hender det at det står maskiner eller noe annet i veien som hindrer atkomsten. Da er HoltePortalen et fantastisk flott verktøy, sier Trond. – De ansatte kan selv gå inn og fylle ut avviksmelding. Vi tar nok fremdeles en telefon til rette vedkommende, men når vi benytter avviksskjemaet så har vi dokumentert avviket. Det er det som er viktig når det gjelder å få betalt for forsinkelser i etterkant.

Innertier at Holte ringte

Trond forteller at de har brukt JobOffice og HoltePortalen siden 2019. – Akkurat den dagen Holte ringte, satt jeg med alle timelistene og materiallister på alle jobbene. Papirstabelen var rimelig høy. – Det kan vi ordne, sa Holte. Montørene får hver sin PocketLink og så fører de både timene de har brukt og alt materiell på egne prosjekter ute på jobb.

– Jeg kjente at «yes – dette trenger jeg». Alle her tente på programmet med en gang, og implementeringen har gått knirkefritt. Det har spart meg for mye tid. Alt materiellet måtte jeg tidligere behandle på kontoret. Nå kan jeg bare klikke på «send faktura». Da ligger samsvarserklæring, sjekklister og ev. bilder også med.

Bedre resultater med Holte

– Ikke minst tror jeg at vi klarer å fange opp veldig mye mer materiell nå enn tidligere. Før skrev vi materiell på slutten av dagen. Da kunne det hende at man ikke fikk alt med seg. Med JobOffice tar vi ut materiellet hos grossisten, så ligger pakkseddel allerede inne i systemet – da blir det bare å justere antall. Vi klarer å fange opp mye mer av materiellforbruket enn vi gjorde tidligere, noe som også er bra for økonomien vår. Vi har fått bedre resultater etter at vi begynte med Holte, sier Trond fornøyd.

God support hos Holte

– Det hender jo at vi lurer på noe, og er veldig fornøyd med Stian og de andre på supportavdelingen. Hvis montørene ute får problemer, kontakter de support direkte. Savner jeg noe i JobOffice så handler det nesten alltid om at jeg bare ikke har sett det. Jeg oppdager nye ting i programmet nesten hver dag. Det er bra! Jeg opplever at vi mestrer det greit nå.

Bedriften har også Holte Kjørebok i bilene, siden det er lovpålagt. – Det har faktisk skjedd at jeg hadde DSB på kontroll her. Da jeg fortalte at jeg hadde Holte Kjørebok i bilene, svarte de: Flott! Så var vi ferdige med den saken. Den fungerer supert, ruller og går av seg selv. Jeg gjør ingen ting med den.

Fana Elektrikeren jobber for både private og proffe. – Hovedmengden av jobbene våre er i Bergen sør, men vi er ofte på reisejobber til Geilo, Filefjell eller til Sogn. Men nisjen/spesialiteten vår er fotballbaner – idrettsanlegg.

– Den siste banen vi hadde nå er Åsane Arena som er en UEFA-bane med 277 lyskastere. Så hvis Åsane skulle komme opp i Elite-serien og kvalifisere seg til Champions League :), kan de spille hjemmekampene sine på godkjent bane. Det er mer lys der enn på Brann og Ullevål stadion. Åsane har 2050 lux mens Ullevål har 1500 lux. Hovedvekten vår er likevel breddefotball, med baner fra 200 lux. Vi har erfaringen med slike anlegg, noe som ofte resulterer i at kunder velger oss som deres leverandør av flomlysanlegg.

Trond anbefaler programvaren varmt til andre elektrikere som ønsker å frigjøre tid og imøtekomme de krav som settes.