Blåsmo Elekto AS har vært pilot og testfirma for JobOffice for EL siden april 2017. I forbindelse med at JobOffice nå lanseres for alle elektrikere, tok vi en tur Orkanger for å høre litt om hvordan pilotperioden har vært, og hvordan firmaet ser på veien videre.

Når HolteMagazinet er på langtur nordover, prøver vi å rekke mest mulig på kortest mulig tid. Klokka er derfor over stengetid når vi ankommer Orkanger, men Arvid Blåsmo tar oss smilende i mot likevel. Heldigvis holder firmaet til i underetasjen av hans eget hus, så veien er kort mellom jobb og fritid. 
Akkurat dette med jobb og fritid er noe Arvid er opptatt av. Han forteller at han i alle de årene han har drevet for seg selv har prøvd å holde arbeidsdagen innenfor kl 7 - 16.  - Jeg vet at mange gründere synes det er en slags status å jobbe mye, men sånn har det aldri vært for meg. Jeg har alltid passet på å sette av tid til hobbyer og til et liv ved siden av, sier han.

Tid til mer med JobOffice?

Vi lurer på om han får tid til mer med JobOffice? - Det er litt tidlig å si siden vi har brukt det så kort, men jeg er veldig optimitisk. Allerede fra dag én merket vi forskjeller fra tidligere programmer. 

Hva er den største forskjellen?

Noe av det aller viktigste for meg, er at jeg slipper å veksle mellom flere programmer. Alt er integrert i samme pakka. Det er mer lettvint, og dermed sparer jeg jo tid.

Enklere å ta imot jobber!

- Det er blitt enklere å ta i mot oppdrag også. I det gamle programmet måtte jeg taste inn absolutt alle detaljer før jeg fikk gå videre i registreringen. Når en kunde ringer inn nå som jeg har JobOffice, så holder det at jeg noterer telefonnummer. 
- Det er fint for kunden å slippe å måtte vente mens jeg taster. Nå kan vi isteden snakke om jobben som skal gjøres, så kan jeg i etterkant gå inn og fylle inn punktene som mangler. Det blir både bedre service og mer personlig på den måten. Kundene husker gjerne deg bedre enn du husker dem, og føler seg mer ivaretatt dersom de slipper å oppgi informasjon de regner med  at du allerede har. Dette gjør at JobOffice føles friere.
- Når jeg har registrert jobben i JobOffice, så legger jeg til hvilken montør som jeg vil skal gjøre jobben, og kalenderfunksjonen med kart viser hvor kunden holder til. Vi er 7 totalt som monterer i firmaet. Gutta ute kan også ta i mot nye oppdrag via sine nettbrett på akkurat samme måten. Vi sparer tid på at ikke alt må gå gjennom meg. 

Web-basert er mer driftssikkert

- Det er også veldig bra at JobOffice er web-basert. Før måtte man ofte tilbake til kontoret og restarte maskinen når ting hang seg opp. Nå er alt på web. 

Messenger-gruppe

Vi har opprettet en messenger-gruppe, hvor alle kan skrive inn beskjeder og spørsmål, og sønnen min Vegard, som er lærling her og veldig teknisk, ordner opp for oss alle. Er det noe som henger seg opp, ordner han det på et blunk, enten selv eller via support hos Holte. Det funker helt utmerket og er lettvint for oss alle. 

Har du flere lærlinger

Ja, for tiden har vi to. Det er en fin måte å få testet ut flinke folk som jeg siden kan ansette. Vi har også et samarbeid med Løkken skole,  en videregående skole  i nærheten som har elektrolinje. Det hender at noen der må gå tredje klasse på skolen 
fordi de ikke har fått lærlingplass ,og da bør de ut i praksis helst tre dager i uka. Vi tar inn noen av dem i perioder, og viser det seg at de er flilnke, så kan det åpne for at de kan få lærlingplass hos oss senere.

Engasjert i smarthusløsninger

På bordet foran oss ligger SmarthusGuiden. Det viser seg at Arvid har planer om å engasjere seg mer i smarthus-løsninger. - Vi skal  sette opp et smartanlegg her, for at kundene med egne øyne skal kunne se hvordan det funker. Det er veldig spennende. Et “øye” monteres øverst på veggen. Det følger med på bevegelse i rommet, temperatur, lyset som kommer inn gjennom vinduet - ønsker du f.eks. 300 lux i rommet så får du det - da dempes innelyset automatisk i takt med at utelyset øker. Det er ganske magisk. 

Styres fra trådløs router

For å styre belysning og oppvarming i hele boligen, logger du deg bare på via routeren, og alt styres trådløst. Elektroniske løsninger blir stadig mer populære, også når det gjelder låser. Mange synes det er fint å slippe å styre med nøkkelknipper som forsvinner. I stedet kan de låse seg inn med en kode eller med fingeravtrykket sitt.

Hva slags jobber gjør dere mest av?

- Vi gjør service, og vi har mange kunder både hos bedrifter og i en del nybygg. Vi har nok å gjøre. Jeg har drevet for meg selv siden 2001. På det meste har jeg hatt 22 ansatte, men dit vil jeg ikke igjen. Sju til ni ansatte er perfekt for meg.

Hvordan markedsfører du deg?

Vi har en egen nettside, men vi får også kunder gjennom en av våre grossister - Elektroimportøren. Dette er en grossist som også selger varer direkte til kundene over disk, så på en måte er vi konkurrenter også. Folk i dag vil jo gjerne spare penger ved å kjøpe el-materiell billigere selv. Jeg har fått til en avtale som en av tre proffpartnere hos Elektroimportøren.
Det er ingen tvil om at salg over disk eller nett er kommet for å bli. Men folk har ikke lov til å montere el-materiell selv. Derfor plikter de som selger å informere om autoriserte installatører. Som proffpartner er vi med på Elektroimportørens reklamemateriell, og vi skal også delta på landsomfattende proffpartnerforum. De fleste kundene akseperer også at vi må operere med høyere timepris dersom de kjøper materiellet selv. 
Det er forresten mye konkurranse her i Orkanger-området. Derfor befinner mange av våre kunder seg i Trondheim, som ligger bare 40 minutter unna.

Utdannet El-takstmann

I fjor utdannet Arvid Blåsmo seg til El-takstmann, og han kan opptre som sakkyndig i rettssaker som omhandler el-sikkerhet.  -Som el-takstmann er og blir markedet stort.  Huseier er alltid ansvarlig for sitt elektriske anlegg, og det er derfor viktig at man har samsvarserklæring som viser at anlegget er utført el-sikkert. Nå som de fleste tegner både kjøps- og salgsforsikring når boliger skifter eier, er det stort sett forsikringsselskapene som krangler i retten. 

5 sikre i JobOffice

- 5 sikre er blitt implementert i JobOffice, noe som betyr at gutta mine kan gjøre denne viktige dokumentasjonsjobben på nettbrettet sitt mens de er ute hos kunden. Hele dokumentasjonen tar omtrent en times tid, og vi lar gjerne kundene velge om de vil at vi skal gjøre jobben hos dem, eller inne på kontoret. Det er fint å være fleksible med JobOffice. 

 

Les mer om JobOffice for elektrikere her!

Leg også: JobOffice - nå også for elektrikere