Den siste tiden har vi hatt et veldig spennende prosjekt på agendaen. Temaet har vært GDPR, eller nærmere bestemt EU’s lovverk om personvern.

Før vi startet opp var mye uklart; hvor store endringer ville det bli, hvor mye hadde vi på plass fra før og ville vi få en helt ny hverdag når EU’s frist 25. mai var passert?



Nå har vi trålet nytt og gammelt regelverk, lest kryptiske juridiske setninger, databehandleravtaler med liten skrift og sist, men ikke minst, blitt særdeles godt kjent med våre egen arbeidsplass.

Det sistnevnte har nok vært den største oppturen. For i motsetning til hva vi kanskje fryktet, har dette vært en strålende mulighet til å «rydde i kottet» og «støvsuge under sofaen». På veien fant vi noen hybelkaniner. Noe programvare måtte justeres og noen ekstra rutiner måtte på plass.

Når 25. mai kommer blir ikke Holte snudd på hodet, det meste er faktisk som før.
Personopplysningene dine er trygt lagret hos oss på samme måte som tidligere og vi kommer ikke til å bruke disse til noe annet enn du har gitt oss tillatelse til. Derimot vil du etter hvert få litt mer informasjon om hvilke opplysninger vi lagrer om deg, hva disse blir brukt til og hvilke rettigheter du har.
 - Og hvis du har spørsmål, vil vi ha et godt system for å svare deg.

Trenger du hjelp?  
Når vi nå etter hvert har ryddet ferdig i eget hus, håper vi at du som kunde kan dra nytte av våre erfaringer.

Derfor vil vi komme med både faglig innhold som rutiner og sjekklister og en tjeneste som kan hjelpe deg i gang. Vi vil komme med mer informasjon rundt tjenesten når lanseringstiden nærmer seg. Antatt leveringstid er høsten 2018.

Vi anbefaler at du setter deg inn i reglene og lager deg en oversikt over hvilke personopplysninger din bedrift behandler.  

Vi håper at ditt personvernarbeid blir like interessant som vårt, og at du ved hjelp av tjenesten både vil lære litt om personvern og kanskje også noe nytt om din egen bedrift.

Les også: Ny personvernsforordning - GDPR